Frågor till ER

Emellanåt lägger jag upp inlägg med frågor från Er som jag besvarar. Denna gång tänkte jag göra det omvända: lite längre ner har jag skrivit tre frågor som jag ställer till ER och hoppas på svar :)

Såhär ser min lista på saker jag ska packa ned i väskan och ta med till förlossningen/BB ut:

PACKLISTA

Mjukt toapapper
Tidningar/Bok
Kortlek
Spel
Bebisarnas filtar
Babykläder + mössor
Babyskydd
Matlådor till maken
Dryck
Kexchoklad
Nessesär
Smink
Myskläder
Tofflor
Underkläder, strumpor
Kamera + laddare
Videokamera + laddare
Mobil + laddare
Padda/dator med film?
Lypsyl
Nagellack
Musik? (+ spelare?)
Papper & penna
Extrakläder till maken
Hårsnoddar
Bikini (om jag ska ligga i badet?)
Bh:ar
Strumpor
"Pyjamas"
Medicin + vitaminer
Frukt
Morgonrock

Kommentera gärna listan! :)


MINA FRÅGOR:

1. Hur många ombyten kläder bör jag ta med till bebisarna till BB?

2. Har ni några tips på vad mer jag ska packa med i väskan (förutom det som står i listan ovan) och ta med till Förlossningen/BB?

3. Vad är onödigt att ta med (som man ofta råds att ta med), dvs. vad ska jag skippa?!

 

Tillägg i inlägget: I min packlista tar jag även med i beräkningen att jag kan bli inlagd i förväg för säkerhets skull, att vi stannar kvar på BB/Neonetal några extra dagar

J
2014-06-08 @ 22:29:00

Jösses vilken lista!

Vet inte hur det är på bb där ni ska vara men på vårt kunde man låna kläder både till sig själv och till bebisen. Så två ombyten räckte gott.

Jag skulle inte ens komma på att ta med smink, spel, nagellack, dator, bikini, men du är kanske längre på bb med två barn samt att vi är olika!

Däremot amningsinlägg!

Lycka till! Så spännande!

Svar: Tack :)
Fertilitetsresa

Onskanomettbarn
2014-06-08 @ 23:26:38
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

En vattenflaska med sån där sugkork, du vill inte dricka ur små glas om du kör vanlig förlossning med värkar :)

Svar: Smart, det tipset tar jag till mig! :)
Fertilitetsresa

Onskan om ett barn
2014-06-08 @ 23:27:48
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

Frukt behöver du nog inte ta med om du inte har någon speciell craving, det brukar finnas på bb :)

Svar: Hmm, men erfarenhet är att dessvärre att det finns gott om onyttigheter men svårt att få nyttigheter... Men BB kanske är ett undantag?
Fertilitetsresa

Elin
2014-06-08 @ 23:36:39

Om ni blir långvariga på förlossningen/BB kan det vara smart även med matlåda till dig. Sjukhusmaten är inte alltid en höjdare. Saft/fika ska du få i den utsträckning du vill ha. Du ska inte dricka vatten under/ efter förlossningen utan saft el juice osv som tillför kroppen energi. Använd sjukhusets kläder/ under å efter förlossningen- det är inget man vill ta hem å tvätta....
Till bebisarna räcker det med några få och mjuka ombyten, skulle det krisa får väl pappan åka hem och hämta. Jag skulle skippa paddan med film - vad är det för tid ni ska fördriva? ;)

Svar: Ja just det ja, mat till mig, tack för tipset! :) Filmen är mest tänkt som tidsfördriv om jag blir inlagd innan pga HF eller andra komplikationer, då kan det bli ganska drygt tänker jag... Tack för din kommentar! Kram
Fertilitetsresa

A
2014-06-08 @ 23:42:59

Jag hade aldrig kläder på mig på BB. Kasslertrosorna var jättebra. Hade två ombyten men gick i morgonrock om jag rörde mig utanför rummet och den där sjukhussärken som var öppen mest hela tiden för jag satt och ammade och ammade och däremellan skulle såren på bröstvårtorna torka.

Just morgonrock och tofflor vore mitt bästa tips. Vi hade även med oss typ 2kg bananer som ruttnade till slut. Milo var också i bara blöjan då vi skulle ligga hud mot hud mycket och det var VARMT på BB.

Svar: Tack för din kommentar och dina tips! :)
Fertilitetsresa

Camilla
2014-06-08 @ 23:57:06
URL: http://omlivetefter.blogspot.se

Oj! Det var en redig lista det! Låter som ni kommer ha ett par tre väskor med er!
Bindor, om det inte stod. Jag fick en reklampåse på BB med ett paket libresse, men det kanske inte är alltid som det ges ut.
Kompresser och koksaltlösning, är svalkande och skönt att ha innanför bindan. Det dämpar svullnaden.
Ett ombyte om dagen till bebis plus de kläderna som de ska ha när ni åker hem.
All underhållning såsom dator, film, spel mm, känns onödigt. Är du så pass avslappnad mellan värkarna är det bättre att sova/vila, även för pappan.

Svar: Jag hoppas att det inte blir tre veckor, men ja jag har med det i beräkningen i bakhuvudet.. Bindor har jag inte tänkt på, inte heller kompresser och koksaltlösning, tack för det tipset! Film spel etc. är mest tänkt som tidsfördriv om jag blir inlagd tidigare pga. HF eller andra komplikationer och vi då får "dötid" :) Tack för din kommentar! Kram
Fertilitetsresa

tanniz
2014-06-09 @ 01:08:48
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Svår fråga då du kanske tyvärr får spendera mer tid på bb. Förlossning vet jag inget om men på bb skulle jag ha med mig egna bindor, amningsinlägg. Sen är det varmt på bb så jag använde bara amningslinne och deras skjorta och slängde på mig vid behov. Bebisarna behöver inte mycket kläder. Om det fattas något kan alltid pappan komplettera då han förmodligen måste åka hem varje kväll.
Kram

Svar: Tack för din kommentar! :) Kram
Fertilitetsresa

Fiffig
2014-06-09 @ 06:51:28
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Jag är ju också en sån som hellre packar lite extra än inser att nåt saknas men vissa grejer som vi var osäkra på om de behövdes lämnade vi kvar hemma, eller i bilen, så maken kunde hämta senare. Även ni bor ju hyfsat nära sjukhuset.

På vårt sjukhus höll de hårt i kuddarna så det fick mannen tex åka hem och hämta när vi blev kvar så länge.

Jag hade med iPad men tror knappt jag öppnade den på hela tre veckor. Jag tittade knappt ens på tv och kollade inte i tidningar. Men man är ju olika.

Nu hann jag aldrig bada men jag tror inte man orkar böka med badkläder i badet. Så bikini är kanske lite överkurs. Normalt är jag lite pryd men där på förlossningen kan jag säga att jag kom över det rätt fort :-) och blottade både bröst och underliv för kreti och pleti.

Godis, amningsgrejer (som uppsamlare, amningsnapp och bröstvårtssalva), mobil och kamera, tofflor och lite sköna kläder var väl det jag behövde mest förutom alla uppenbara hygienartiklar. Jag sminkade mig faktiskt också lite till slut. När man inte sett dagsljus knappt på tre veckor kan lite puder göra underverk!

Kram!

Svar: Ja det är nog klokt att också tänka att mannen kan köra och hämta det som behövs.. Det kan ju bli så att vi blir kvar lite längre också? Amningsgrejor har jag nu lagt till, tänkte inte på det innan så tack för det tipset! Sminka mig vill jag iaf göra lite när vi åker hem :) Kraaam!
Fertilitetsresa

Camilla
2014-06-09 @ 08:25:59

1.
Skulle nog säga att du inte skulle behöva så mycket kläder till bebisarna. Första tiden ligger dom bara i blöja då dom vill ha så mycket hudkontakt som möjligt. Ni skulle säkert bara behöva en uppsättning kläder till dom när ni ska hem sen :-)

2. Eran lista är bra, tror nog du har fått med det mesta :-) eventuellt amningsinlägg och om det är nå speciella bindor du vill ha, annars får man blöjor på bb.

3. Jag kan inte säga att nått är onödigt att ta med , det beror ju helt på er vad ni tycker är viktigt :-) men om det skulle varit jag så skulle jag nog skippa spel och kortlek, inte så mycket kläder för man går nog säkert en del i deras nattlinne och morgonrock , för nattlinnet är mer öppet än stängt :-)


p.s vill även ge ett litet råd att kolla upp en del om amning, för dom på bb har ingen koll alls enligt mig, fick olika råd av alla bm som tog hand om oss. Fick ett ordentligt svar när jag kom tillbaka för återbesök d.s

Svar: 1. Ja för visst är det så att neontal har kläder man får låna om det behövs? Vi har bara köpt en uppsättning i storlek 44... 2. Ska lägga till amningsinlägg, tack för tipset! 3. Visste inte ens att de har nattlinne? Tack för din kommentar!! Kram
Fertilitetsresa

Å
2014-06-09 @ 08:32:03

Vi är ju alla olika men jag hade iallafall inte behövt så mycket som på den listan.

Det jag själv har behövt har varit: mobil med kamera, necessär, ett ombyte till mig och ett ombyte till barnen att åka hem i, cerat, nässprej och tofflor. Mat har jag fått, toalettpapper och blöjor (både till mig och barnen ;-)) har funnits och jag har tyckt att det har varit skönast att gå klädd i landstingets kläder, man känner sig ju inte så fräsch i början och vill helst inte bloda ner sina egna kläder. Barnen har jag inte klätt på kläder förrän det har varit dags att åka hem utan haft hud mot hud i stort sett hela tiden. Min man hade skjortor på sig och kunde på så sätt knäppa upp och även han ha barnen hud mot hud.

Bara baserat på min egen erfarenhet så tror jag att det är onödigt att köpa på sig en massa saker som bröstsalva och uppsamlare, nappar, flaskor osv. Jag vet att man vill vara förberedd på allt men mycket finns på sjukhuset och man har tid att fixa sånt när det behövs. Det kostar ju en hel del och det är inte säkert att man behöver allt.

Under själva förlossningen har jag inte behövt något mer än moraliskt stöd, cerat och sjukhusets saft. Och efteråt har det bara varit skönt för pappan att gå en liten promenad ner till sjukhusets kiosk eller till apoteket.

Svar: Nej, fast jag går utgår mer från devis "bättre lite för mycket än lite för lite", sedan vet jag ju inte hur länge jag blir på sjukhuset :) Tack för tipset om skjorta för mannen - smart som känguru! Bra kommentar och tips - jag uppskattar det :)
Fertilitetsresa

karin
2014-06-09 @ 10:28:36
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Jösses vilken lista ;)

Det jag/vi hade användning av;
1. Vattenflaska med sugkork (typ det viktigaste i min packning)
2. Läppkräm
3. Bebiskläder till hemresa
4. Kläder till mammas hemresa (samma som dit men jag blev ju igångsatt så kläderna var okej)
5. Matlådor till mannen
6. Kex, choklad, russin..
7. Tandborste någon enstaka gång (yepp fresh..)

Jag hade bara landstingets långa skjorta och deras trosor. De medtagna bindorna var aaaalldeles för små de första dagarna. Har svårt att tro att du bryr dig om bikini, smink eller nagellack men alla är olika :) Jag hade också med toapapper men använde det aldrig! Inga tekniska prylar förutom våra telefoner - det fanns ingen ro eller lust till det för vår del.

Kram

Svar: Är landstingets kläder bra? Jag hade inte tänkt på dem... Tack för ditt svar!! Kramar
Fertilitetsresa

linda
2014-06-09 @ 13:55:40

Nagellack? Ihop med de nyfödda? Låter inte som någon bra idé

Svar: Haha näe det gör det inte det håller jag med om! :) Nej jag tänker mer om jag blir inlagd i förväg pga. HF eller annan komplikation och har mycket "dötid", då kan man passa på att måla tånglarna :)
Fertilitetsresa

Camilla
2014-06-09 @ 15:10:01

Det som jag kallar nattlinne är väl snarare en lång tröja med knäppning fram :-) jo jag är ganska säker på att dom har kläder till låns på neo , då det är många som skänker kläder dit. Lycka till nu. Bamse kram

Svar: Taaaack :) Kram
Fertilitetsresa

C
2014-06-09 @ 15:52:58
URL: http://spyor.blogg.se

Jag hade en redig packning men väldigt lite kom till användning. Freja hade bara blöja tills vi skulle åka hem. Jag bodde i kläderna från landstinget och deras jättebindor var ett måste de första dagarna. Lite smink hade jag med mig, solpuder och ögonbrynspenna ;)
Hade med en egen duschcremé och schampoo. Det finns ju på sjukhuset men det var en som skrev att man kunde ta med etg eget med speciell doft som alltid kommer påminna om förlossningen. Så är det verkligen nu. När jag köper den duschcremén hem så får jag fina minnesbilder av den första tiden :) Kram

Svar: Åh vilket gulligt tips, det tar jag med mig - tack!! :) Kram
Fertilitetsresa

Tackan
2014-06-09 @ 19:40:37
URL: http://www.farhuset.blogg.se/far

Godis, kex och snacks.
Med barn 1 fick man tvåreklamväskor från pampers och libro med lite smått och gott till bebis.
Med barn 2 hade de slutat med det :-( och det fanns endast som strävt hushållspapper att blöta och tvätta liten i rumpan med, värdelöst. Är säkert olika men nu med barn 3 så ska jag packa ner lite tvättlappar och barnoljan.

Amningsinlägg är bra.

Jag har bara haft sjukhusets kläder, skönt mjukt och så slipper man tvätta.

Bebis har haft två ombyten med sig, ett set första kläder på sig när de kom ut och ett åka hem set.

Kudde!!! Alltså det är det som står högst upp påmin lista. De har som ngt plastskydd på sjukan och nej blä egen kudde är det bästa.

Just det hoppa över nagellack , blir det snitt så ska man inte ha lack.

Svar: Smart med kudde, det ska jag ta med också!! Tänkte inte på att man inte får ha lack, så det skippar jag :) Tack för kommentaren och tipsen!!
Fertilitetsresa

Fiffig
2014-06-09 @ 20:10:02
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Du har fått så många bra tips men vill bara flika in angående kläder på neo att jag är nästan säker på att ni får låna prematurkläder där om det behövs. Det hade vi fått, fast nu hade vi hunnit köpa egna. Kommer bebisarna lite tidigt lär de inte behöva några kläder alls i början. Grynet låg på värmemadrass (när hon inte låg på oss) hela första veckan. Och så skickade jag iväg släkt att handla några pyttekläder när vi låg inne.

Jag tror nån annan skrev det, men jag vill också understryka att det finns en massa massa råd och tips om livsnödvändiga saker för bebisar och det är lätt att tro att man behöver en hel arsenal av prylar. Mycket finns att låna på sjukhuset eller köpa på Apoteket där. Så vänta och se lite vad just ni behöver.

Lycka till med packningen!

Svar: Tack snälla DU :) Kram!
Fertilitetsresa

Johanna
2014-06-09 @ 22:04:40

Bikini för bad är nog lite överkurs. Jag är själv inget fan av att visa mig naken men i den situationen kunde jag inte brytt mig mindre.
Jag gick helst runt i mysbrallor och amningslinne. Gärna mörka byxor (blodbadet 😉)
Purelan för såriga bröstvårtor är ett måste. Jag hade inte överlevt smärtan utan!

Svar: Tack för din kommentar och tips! Köper man Purelan på apoteket?
Fertilitetsresa

karin
2014-06-10 @ 11:24:02
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Ja.. alltså jag var ju i princip bara inne och födde, spenderade iaf ingen längre tid på förlossningen eller BB så mina krav på kläder var nog rätt låga.. ;)

Jag var så satans varm under förlossningsarbetet så jag var faktiskt naken och krävde dessutom öppet fönster till de övrigas missnöje ;) Sen när tjejen kommit passade den långa, stora, mjuka skjortan ypperligt. Lätt att ligga hud mot hud och lätt att amma, lätt att visa fiffin om så behövs och skön att ligga i sängen med.. Inget som skavde eller satt åt! Det fanns flera plagg såg jag men vet inte riktigt vad.

Landstingets kläder passar för ändamålet men är man inne längre tid kanske man vill ha något eget?!

Kram

Svar: Tack för din kommentar :) Kram
Fertilitetsresa

-Jenny-
2014-06-10 @ 16:38:15
URL: http://jennyspysventil.vimedbarn.se

Du har redan fått en massa bra tips men en grej nästan ingen nämner och som jag hade velat ha med är - stödstrumpor!!! Om man blir svullen i slutet av graviditeten är det ingenting mot efter förlossningen. Ojojoj, vilka stockar. Alla är kanske olika men det var det jag saknade....Det är lätt att packa saker man inte använder, men vad gör egentligen det? Packa det ni vill.

Jag bodde i landstingets skjorta/nattlinne och använde deras bindor, nättrosor och toapapper. Det jag använde var egna duschgrejer. J låg i bara blöja typ hela tiden, hud mot hud.

Lycka till inför slutspurten.

Svar: Strumpor stod i listan och jag menade stödstrumpor, Men jag visste INTE att det blir värre EFTER förlossningen? Trodde det skulle bli snabbt bättre? Och jag som är så svullen redan... :( NÄR blir det bättre? När går svullnaden/vätskan ner?? Tack för kommentar och lyckönskningar!! Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0