Gravid i vecka 31

 

Barnet

Fostret väger runt 1,6 kilo. Längden är ungefär 43 centimeter. Fingernaglarna har vuxit ut ännu mer och når fingertoppen. Fostret kan fixera blicken och ser bättre skillnad på ljus och mörker. Det verkar som om det även kan börja känna igen och reagera på musik som spelas vid upprepade tillfällen.

Mamma

Livmodern börjar närma sig revbenens nedre kant och många känner att de blir tyngre. Du kan ha gått upp ungefär 8-10 kilo, men hur mycket man går upp i vikt är olika. Det viktiga är att du äter rätt och motionerar.

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen så det kan kännas trångt och tungt.

Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge.

Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Hos barnmorskan/kontroller

Nu är det dags att besöka barnmorskan igen. Från vecka 31 sker besöken varannan vecka fram till vecka 40 om du väntar första barnet. Har du fött barn förut kan det räcka att komma lite mer sällan även nu. Sedan beror tätheten mellan besöken på hur du mår och om du går över tiden. Om något behöver extrakontrolleras, till exempel blodtrycket, kan du behöva gå oftare. Ibland kan barnmorskan eller en läkare bedöma att du även behöver göra ett extra ultraljud för att exempelvis kontrollera barnets tillväxt eller läge eller moderkakans läge.

Barnmorskan brukar den här gången lyssna på barnets hjärta, känna efter hur barnet ligger, kontrollera ditt blodtryck och hur livmodern och barnet växer. Kanske behövs ett extra urinprov eller blodvärde.

Om du har ett fysiskt tungt arbete kan du hos Försäkringskassan ansöka om graviditetspenning. Fråga din barnmorska eller gå in på Försäkringskassans hemsida för mer information. Även om du inte har ett tungt arbete kan det vara bra att planera in lite ledighet i slutet av graviditeten för att vila lite extra och förbereda dig både fysiskt och mentalt på förlossningen och nyföddhetsperioden. Du kanske kan spara lite semesterdagar. Du kan även använda din föräldrapenning i slutet av graviditeten. Om du blir sjuk eller får komplikationer under graviditeten ska du naturligtvis kontakta din barnmorska som kan boka en läkartid för bedömning till sjukskrivning.

På Försäkringskassans hemsida kan du även planera och förbereda föräldraledigheten.

Fostret väger nu drygt 1,5 kilo.

 

(Texten från 1177:s Gravidkalender)
Madeleine
2014-06-03 @ 02:20:30

Hej,
Jag skulle ha ungefär samtidigt som er (31 juli), men våran flicka ville annat och kom igår! :D Än så länge verkar hon må bra och ligger i en öppen kuvös! 1695g och 44,5 cm lång! v 31+3 kom hon :D
/Madeleine

Svar: Oj! Hur mår ni - allihop? Ja du det du berättar berör. Tänk vad skört allt är och hur snabbt det kan ändras? Hade ni fått några tecken på att det var på gång såhär tidigt? Vet ni varför det blev så tidigt? Var ni förberedda annars med alla inköp och så? Blev många frågor men jag blev så tagen... Hoppas verkligen att allt går bra för er!! Många kramar
Fertilitetsresa

Madeleine
2014-06-03 @ 22:11:19

Nä ingen förvarning alls! Har haft en jättebra graviditet utan några komplikationer så här långt! I måndags åkte jag till jobbet kl 11 och strax innan tolv trodde jag att jag fick en flytning men när jag gick på toa så var det vattnet som gick! Ringde min sambo som körde in oss till östra sjukhuset här i Göteborg! Vid tre-tiden kom de första värkarna, efter en halvtimme med värkar som kom mellan var tredje till femte min fick jag komma in till doktorn som skickade upp oss till förlossningen för att ge dropp som skulle stanna av förlossningen och kortison för att barnets lungor skulle mogna! Men efter 1,5 h så sa doktorn/BM eller vad hon va att nu trycker jag på larmet, det kommer komma in massa människor för ni kommer bli föräldrar idag! :D Och det blev vi, 18,29 tittade hon ut! Hann inte få smärtlindring eller nåt men det va inget jag funderade på då ändå, fick snabbkurs i profylax då vi inte hunnit gå den kursen! :)
Vi har bara köpt vagn och säng till barnet...och lite kläder men inget som vi hunnit tvätta! Har köpt material att göra eget babynäst men inte hunnit sy det än :O
De har inte fått svar från odlingar och så men jag har inte känt att jag har haft någon infektion men det kan vara det?! Men det vet vi inte än varför hon kom när hon kom!
Kram

Svar: Usch vad otäckt att det kan gå så snabbt utan att man får några tecken innan? :( Hoppas ni får svar! Var det din första graviditet? Kram
Fertilitetsresa

Madeleine
2014-06-04 @ 13:09:59

Ja hon är första barnet! Jag hade räknat med att gå ÖVER tiden då det är ganska vanligt vid första och att jag dessutom inte hade några komplikationer under graviditeten, men tji fick jag! Verkar som att det kommer gå bra iaf om det fortsätter som nu! :)
Jag kommer med spänning fortsätta följa er genom er graviditet och önskar er all lycka!! <3

Svar: Ja jösses vilken chock det måste varit! Håller tummarna för att allt går bra nu :) Tack för att du finns med på min resa - kram!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0