Kompletteringar till Försäkringskassan

För över två månader sedan skickade jag in min "Ansökan om ersättning för vård i annat EU-land". Jag hoppas få tillbaka del av pengarna för äggdonationsbehandlingen vi gjorde i Finland. Det blir som att åberopa vårdgarantin, jag är ju beviljad behandlingen i Sverige men det är två års väntetid i mitt landsting (och jag får inte göra behandlingen i annat landsting).
 
Som sagt skickade jag in ansökan för över två månader sedan, idag fick jag svar från dem där de vill ha kompletteringar från mig. Helt okej MEN jag måste skicka in kompletteringarna inom tre veckor!! De tar 2 månader på sig för att utreda ansökan men jag får bara tre veckor? Jag har idag skickat brev till Sahlgrenska med begäran av specifika journalkopior, men jag betvivlar starkt på att jag kommer få dem innan tre veckor? Och då står det i FK-papperna att de kommer besluta utifrån det som finns i ansökan i dag vilket kan innebära att jag inte får någon ersättning.
 
Jag har ringt Försäkringskassan idag för att be om uppskov på sista datum för inlämnande av kompletteringar. En handläggare skulle höra av sig till mig "idag, imorgon eller senast på måndag". Jaha, lätt att vara förberedd då eller, när samtalet kan komma när som helst??
 
Någon som har tips ang. ansökan eller något inom detta område?? Tack tacksamt emot er hjälp!!
JZ79
2014-06-26 @ 23:55:24
URL: http://jz79.wordpress.com

...men är FK helt kocko eller? Det är ju dessutom sommar och hela vården går på halvfart. Hade du inga journaler från SU med i ansökan? Tänker eftersom de nu önskar specifika journaler? Försöker förbereda mig tills det är vår tur att ansöka. Om jag skickar med hela SU journalen borde jag väl vara garderad? Vi hade ju tänkt söka förhandsbesked, men då måste FK ha en behandlingsplan å den får vi först när det närmar sig behandlingsstart sa läkaren på Fertinova. Vi ska försöka ansöka ändå så fort vi fått SU's journaler så får vi se. Om de nekar förhandsbesked så är det bara hoppas vi får tillbaka pengarna i efterhand..borde ju inte vara problem eftersom vi precis som ni är beviljade behandlingen här hemma. Har du kvar Lindas mail? Kanske hon kan ordna journalkopior? Vi fick vända oss till centralarkivet å där händer inget mkt verkar det som..

Du undrade hur det går för oss :)
Det går bra!! Beräknad behandlingsstart i januari...Då blir det kanske en varm choklad eller två på Kappeli ;) Vi hoppas kunna åka båda två å göra en fin resa av behandlingen. Återstår att se om det funkar med jobb å annat.

Kraaam

Svar: Carlanderska hade skrivit en sammanfattning om SUs journaler om mig jag hoppades att det skulle räcka eftersom det blev så krångligt med SU. Men inte.... Dock hittade jag bekräftelsen på att vi står på väntelista/i kö för äggdonationsbehandling på SU så det borde väl i sig räcka? Men ja vem vet... Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

Annelie
2014-06-27 @ 06:11:19

Maila och begär uppskov. Det är bäst att dokumentera sin kommunikation och jag utgår från att fk som en myndighet diarieför inkommande handlingar. Be om återkoppling på ditt mail inom viss tid, innan de tre veckorna gått ut. Så skulle jag gjort. Lycka till.

Svar: Tack för din kommentar! Hon lovade att skicka ett papper om nytt datum :)
Fertilitetsresa

Caroline
2014-06-27 @ 10:19:55

Jag har lagt in en kommentar tidigare men på fel ställe, det var i diskussionen om spjälskydd tror jag. Ville bara skriva om det. Vi gjorde äggdonation i oktober i Åbo. Förhandsansökan fick vi avslag på men den andra ansökan skickade vi in i dec. Det var för oss och även enligt FK helt klart att vi skulle få pengar tillbaka. Jag hade sparat varenda liten detalj att skicka in så det en rejäl bibba papper. Vi fick för det första vänta tre månader innan vi fick besked. Då i mars fick vi dessutom avslag på hela ansökan. Hela tillvaron rasade ännu mer, hur mycket ska man egentligen behöva kämpa med hela den här barnresan??? Då visade det sig att det kom en ny lag 1 okt 2013!!! Den lagen betyder att det numera är bara landstingets utlåtande FK går på. Eftersom jag är 41 så var det för sent att göra behandlingen i Sverige 2012 när jag fick reda på att jag inte kan få barn. Man ska ju sätta upp sig på väntelista vid 38 års ålder, jag var 39 år tyvärr. Så de ansåg att vi inte hade rätt till pengarna eftersom vi inte kunde göra beh i Sverige. Min sambo har kämpat med näbbar och klor i flrea veckor. Ringt till alla i Visby som har hand om detta, inkl chefer, jurister, socialdep, regering, landsting osv osv. Vem orkar det????? Det fanns nämligen en övergångsregel som FK tolkar helt fel eller inte alls rättare sagt. Den lyder att kostnader som uppkommit innan 1 okt ska inte beröras av den nya lagen. Vi hade rätt hela tiden att få våra pengar efterom vi lade ut alla kostnader innan 1 okt 2013. Men de gav sig inte. Helt sjukt!!
För två veckor sedan fick vi besked att vi trots allt fick våra pengar, nästan. Vi fick inte 8500 kr av totala ca 79000kr. De 8500 kr var medicinutlägg samt alla undersökningar vi gjort här i Sverige. Men allt i Finland fick vi. Men det är troligen lättare för er eftersom ni stod i kö här i Sverige. Jag vill bara att alla andra ska veta att inte ge sig. Men framöver kommer ju typ ingen att få ersättning för detta pga att landstinget bestämmer och är man då redan för gammal så får man tydligen inte pengarna. Det är ju Visby som sköter om allt detta och de är säkert noga nu framöver att inte ta emot personliga samtal vad gäller detta. Med tanke på att min sambo har terroriserat de flera månader. Tänk vad det sved när de ändå fick betala ut våra pengar!!!!! Jag blir så arg!!!!
Lycka till!! Caroline

Svar: TACK SNÄLLA för att du delger och berättar och på så vis kan hjälpa oss andra!! Och det glädjer mig att ni fick era pengar, tråkigt bara att ni var tvungna att kämpa så! Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0