Frysplats? Ja tack!

I fredags fick vi brev från kliniken (Fertinova i Helsingfors):

Bästa kund,
från den behandling ni gjorde på Fertinova har ni fortfarande embryon nedfrysta. Avtalet för nedfrysning och förvaring av embryon gäller ett år i taget och har för er del ni gått ut. Därför frågar vi er om ni vill förnya ert avtal och på så sätt fortsätta att förvara era embryon nedfrysta på vår klinik.

Genom att underteckna det bifogade avtalet ger maken samtidigt samtycke till att vi får återföra nedfrysta/upptinade embryon till hustrun/sambon under den tid detta avtal är i kraft. Det förlängda avtalet gäller ett år i taget. Eftersom embryona är parets gemensamma, så kan man inte fortsätta förvaringen eller återföra embryon om paret har separerat.

Vi ber er vänligen fylla i det bifogade formuläret och returnera det till oss efter det ni båda undertecknat det. Om ni väljer att fortsätta förvaringen, skickar vi er en faktura efteråt. Förvaringsavgift per år är 175£.

 

Vi ar 12 ägg i frysen (galet många jag vet!! =D ), varav 8 är blastocyter – dvs. 12 potentiella helsyskon till tvillingarna!! Vi kommer absolut att betala för fortsatt nedfrysning och vi ha faktiskt så smått börjat prata om när vi vill försöka igen. Så OM:et är borta, syskon finns (förhoppningsvis) i framtiden! Men vi vet inte när. Det vi har bestämt är att vi vill aldrig mer skydda oss. Skulle vi få ett genetiskt barn så vore det roligt och mycket välkommet, men vi kommer inte försöka få det utan vid syskonfösök har vi siktet inställt att återigen göra barn i Finland. Det är roligt att kunna skriva det, för jag trodde inte att jag skulle resonera så, eller framförallt KÄNNA så – men dessa barn är ju så fantastiska visst vore det väl synd att inte fortsätta på den här banan?

12 ägg, 12 potentiella helsyskon, vad vi är välsignade!!

 

Ps. Även om jag inte är "aktiv bloggare" längre, så kommer jag som jag sagt fortsätta göra inlägg som har med Äggdonation och ofrivillig barnlöshet att göra med jämna mellanrum (troligtvis publicerar jag oftast på helgerna). Så du får gärna kika in emellanåt :)

A
2014-11-09 @ 12:24:19
URL: http://milominmilo.blo.gg

Vad härligt att ni bestämt er för syskon i framtiden! Håller tummarna att allt går vägen när det väl blir dags. :)

A
2014-11-09 @ 12:24:20
URL: http://milominmilo.blo.gg

Vad härligt att ni bestämt er för syskon i framtiden! Håller tummarna att allt går vägen när det väl blir dags. :)

Svar: Ja det känns fantastiskt att få prata om dess drömmar <3 Stor kram till Dig!!
Fertilitetsresa

Johanna
2014-11-14 @ 16:50:00

Nej nej, 12 infrysta embryo=upp till 24 potentiella syskon! :-D /Hon som satte in ett och fick tvillingar

Svar: Haha ja det är klart så borde jag ju tänka!! Grattis till enäggisarna! Vad blev det och hur gamla är de nu? Kram!
Fertilitetsresa

Tina
2014-11-19 @ 16:18:01

Mina ED tvillingflickor fyller ett år på lördag och i måndags den 17/11 var jag tillbaka i Riga för syskonförsök.Vi hade då 13 embryon kvar men nu efter FET med två toppenfina morulor har antalet minskats till 8 ägg kvar i frysen.Man vet ju aldrig riktigt hur det går men jag hoppas verkligen på fler små underverk dom är helt underbara dessa barn!

Svar: Nu förstår jag inte? Hur/Varför minskades antalet? Var det vid upptining? Förresten, en fråga till dig: vet du hur lång tid det tar att tina ett ägg? Kom på frågan nu... Kram!
Fertilitetsresa

Tina
2014-12-04 @ 13:32:50

Ja det var vid upptining för FET nu den 17/11 som mina 13 embryon minskat i antal till 8 kvar i frysen men de två som delat sig fint visade sig än så länge ge en graviditet med fina HCG värden den 1/12- tidigt än UL den 18/12 så får vi se om det håller och förhoppningsvis ger två underverk helsyskon till tvillingflickorna.Det tar inte långt tid att tina fråga kliniken för mer exakta uppgifter lite osäker där men för min del behövdes fler en två ägg tinas upp för syskonförsöket.

Svar: Håller tummarna en vecka till då! Känns det bra so far? Kram
Fertilitetsresa

Tina
2014-12-11 @ 09:01:45

Nja både ja och nej har lite blödningar av och till inte mycket men tillräckligt för att i lördags fara till gynakuten för tidigt då se hjärtaktivitet men två hinnsäckar i storlek för tiden- dagarna sniglar sig fram man får verkligen lära sig ta en dag i sänder.Snart så vet jag lite mer och så klart mer att vara orolig för långt till v 12 och KUB!

Svar: Åh vad jobbigt!! hmm ja jag kan inte mer säga än att jag håller tummarna!! Skriv gärna tillbaka efter KUB! Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0