Hur? Var? NÄR????

Okej syskonplaner. De fanns tidigt om inte hela tiden? Men det riktiga suget på syskon kom nog ungefär när tvillingarna var fem månader? Ja jag vet - mycket vill ha mer! Jag är giiiirig!! ;)
 
Men ja, hur, var och när? Det är olika lätt att svara på. Allra lättast vore ju såklart om vi kunde bli gravida genom att myyysa. Skämt å sido, men att slippa planera, fundera, göra val. Bara låta ödet bestämma när det ska ske. 
 
Men det funkar ju inte för oss. Så HUR och VAR blir genom äggdonation, dvs. genom embryotransfer av våra eskimåer (blastocyter som vi har i frysen) på Fertinova i Helsingfors. Så den stora frågan är alltså NÄR??!
 
Och det är en stor och svår fråga för tillfället. Spontant vill jag och min man svara NU och det gör vi också ibland. Men sen sansar vi oss och säger att vi måste tänka till. Genom ET borde vi ju till viss del ändå kunna planera, eller i alla fall utgå ifrån att vi kan det? Visst det är inget som är säkert, det kanske tar flera försök innan det tar om det ens tar? Men det är BRA väldigt väldigt fina embryon/blastocyter vi har i frysen och det är hela åtta stycken som ligger där och sover issömnen <3 <3
 
Anledningen till att det är svårt för oss att ta ett beslut beror bland annat på följande saker som jag listar här nedan. Jag skriver ned dem på detta sätt för att det förhoppningsvis ska bli lättare för mig själv att komma underfund med hur jag vill göra. Och sedan får ni läsare JÄTTEGÄRNA försöka hjälpa mig genom att kommentera, snälla och vänliga kommentarer, som vägledning och stöd!!
 
1. Helst vill jag få barn igen innan jag börjar jobba igen och föräldradagarna tar slut våren 2017 (alltså helt slut, dvs. 0 dagar på "kontot"). Jag vill alltså helst inte gå tillbaka till jobbet, jobba ett halvår/x antal månader för att sedan gå på mammaledighet igen
 
2. Samtidigt som jag sagt ovanstående har jag nu fått ett nytt erbjudande om ny tjänst om jag går tillbaka till jobbet i augusti. Jag vill gärna ha den tjänsten och är rädd att chansen försvinner om jag inte tar den nu. Jag är även rädd att om jag tar chansen och börjar på jobbet men sen blir gravid följt av mammaledighet så går tjänsten till någon annan. 
 
3. Vi har en stor släktresa inbokad i en månad i december/januari. Hela släkten ska till Thailand ung som gammal och vi får boendet betalt och behöver bara betala för resan. En riktig drömresa och en once in a lifetime-chans! Om vi har liten bebis kan vi ju inte åka, inte heller om jag är höggravid....
 
4. I början av året jan-mars kommer min man att ha väldigt mycket jobb, med flera tjänsteresor inbokade. Hög arbetsbelastning som han har svårt att påverka.
 
5. Fertinovakliniken har sommarstängt vilket innebär att vi kanske kan få till en behandling i juni (beroende på cykel/planering) och sedan inte igen förrän i augusti. De har alltså stängt mitten juni till mitten aug. 
 
6. Om jag måste börja jobba igen vill jag börja på 50% för tvillingarnas skull, men får ju i så fall låg föräldrapenning om jag inte börjar jobba förrän våren 2017 tar tvillingarnas dagar helt slut. Och får vi barn först den våren så kommer jag behöva ta utav nya barnets dagar på en gång vilket gör att jag inte kan stanna hemma lika länge med det barnet som med tvillingarna. 
 
7. Samtidigt så har vi inte all tid i världen.  Vi har vår ålder emot oss. Tick tack tick tack. Och sedan måste man ju försöka få till lite pensionärsliv också med utflugna barn...
 
 
Gaaah det finns säkert fler punkter men dessa ramlar ut på en gång. I ett enda virr varr. HUR ska vi tänka och planera?
 
Jag vill ha barn NU men vad blir bäst för det barnet? Och tvillingarna? På kort sikt och på lång sikt??
 
 
MoA
2016-01-25 @ 16:48:24

om det finns en sak i världen så är det att bli gravid ! Du har ju ingen amning när du kommer bli gravid nästa gång så sluta planera och gå efter magkänslan! Oavsett så kommer ditt jobb/ semester/ föräldrardagar påverkas! Men sluta tänka och kör på bara..

Svar: Du har så rätt!! =D
Fertilitetsresa

k
2016-01-25 @ 19:30:32

Om du börjar jobba 50% och tar 50% i fp är väl din SGI skyddad och du får fp på samma nivå som med tvillingarna för nästa bebis.
Sen precis som du skriver så är inget 100% säkert. Vi gör vår andra FET med tipptoppblastis om nån vecka. Första fungerade inte trots att våra tvillingar blev till på första försöket. Och det är nästan lika jobbigt som alla misslyckade ivfer. Jag hatar att ha fertilitetsproblem. Hoppas det går bra för er när det är dags.

Svar: Ja det är en livssorg att ha dessa problem och utmaingar :( När ni fick tvillingarna var det vid FET eller vid färskförsök som för oss? Tack för din kommentar! ;) Kram
Fertilitetsresa

Emelie
2016-01-25 @ 20:55:38

Håller med MoA tror jag. Vi är inne på samma tankar ang syskonförsök och har lite lösa planer fram i vår. Jag har också tänkt liknande tankar om när det ska göras, samtidigt försöker vi ju på egen hand för fullt. Och då är vi ju egentligen beredda redan nu, eller? Så svårt detta, men kör på! Ni gör ju inget för att förhindra en graviditet nu ju :) Kram på dig!

Svar: Åh vad rätt du har! Blir tydligt när jag läser din kommentar: JA vi försöker ju och vi skyddar definitivt oss inte - så JA då är vi ju beredda!! TACK <3
Fertilitetsresa

Millis
2016-01-25 @ 22:42:23

Jag säger bara , kör på :-)

Svar: Word! Det gör vi!! ;)
Fertilitetsresa

Linda
2016-01-26 @ 09:31:20

Svar till k ovan: gör man på ditt föreslagna sätt så är sgi:n skyddad men inte fp. Det är inte samma sak. Ska man ha samma fp som med första fl så ska barnet födas inom 2.5 år från första barnen.

Monica
2016-01-26 @ 16:25:32

Låt din man ta föräldraledigheten. I så fall kan du vara hemma någon vecka i samband med förlossningen och sedan fortsätta arbeta på den nya tjänsten.

Tog hela föräldraledigheten med barn nr 2 och det var jättebra.

Svar: Tyvärr är det inte möjligt för oss. Men hade det varit det hade det kanske varit ett alternativ. Men jag tror det är svårt att få till amning och arbete. Inte omöjligt men svårt.
Fertilitetsresa

Haren
2016-01-27 @ 09:31:40

Gå på känslan! Vad vill du mest. Jobberbjudanden tror jag kan komma fler. Frågan är om du går tillbaka på 50%, kan du ta en ny tjänst då (låter som att du inte kommer jobba så mkt)? Kan ni ta lite färre dagar nu så att du kan skydda din sgi sedan när du jobbar? Om du jobbar halvtid behöver du ta ut 2,5 föräldradagar. Det kan vara lägstadagar, halva dagar och även på helgen. Tänk på att du kan gå ned i tid sex månader före beräknad förlossning utan att sgi minskar. Kanske listigare dock att mannen går ned i tid först (eller också) och när det närmar sig förlossning (6 månader) så byter minst att han jobbar upp sin sgi och du jobbar mindre. Vad har ni för löner? I vår familj slår min man ändå i sgi-taket för föräldrapenning (dvs tjänar mer än 36000 kr/månad) och då lönar det sig bäst att han går ned i tid. Dvs man kan inte skydda över 36000 kr, då får man ändå max föräldrapenning.

Svar: Stort tack för din kommentar! Den gav mig bra saker att fundera över :) Och så får du rätt i det första också - vi kör på magkänslan!!! =D =D =D
Fertilitetsresa

Haren
2016-01-27 @ 09:47:05

Linda, ovan: man får kanske inte samma föräldrapenning som vid första barnet. Men att sin är skyddad betyder att fp beräknas på motsvarande en heltidslön. Om du tjänar 35000 kr beräknas alltså din fp på den summan, och inte hälften av 35000 kr. Det är kanske inte relevant att fp beräknas på den lön man hade innan det tidigare barnet kom, eller barnen i detta fall, ifall man jobbar igen. Lönerna har ju oftast gått upp sedan dess. Det du inte vill är att få en fp beräknad på an halvtidslön, därför måste du skydda sin sgi om du jobbar igen. Att ha kvar samma fp som med tidigare barn är bara relevant i det fallet där du inte jobbar igen, ellr om du haft en löneutveckling där du nu har sämre lön än då.

Haren
2016-01-27 @ 09:49:16

Ska vara sgi ovan som är skyddad i första raden, inte sin (autocorrect). Och med tjänar ovan menar jag on heltidslösning är 35000 kr (seg hjärna kan inte skyllas på autocorrect)

Monica
2016-01-27 @ 20:32:56

Ser att det blev fel i min förra kommentar!

Vid barn nummer två, tog pappan all ledighet utom de 30 dagar (som det var då) som inte gick att överlåta på den andra föräldern.

Jag snittades kl. 12.00 på fredag och var tillbaka på jobbet 09.00 påföljande måndag.

Det funkade toppen!

Svar: Vad bra att ni hittade ett sätt som funkade för er! Jag blev ju väldigt sjuk vid mitt KS så att vara fit för jobb låter som en dröm i jämförelse! Glad för din skull dock :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0