Förödande nyheter

Vet knappt var jag ska börja? Den här dagen blev inte alls vad jag hade räknat med/hoppats på. Jag får skriva igen när jag samlat mig men nu är jag så ledsen att allt jag vill göra är att gråta :(
 
Efter blodprov och besök hos dietisten skulle jag träffa barnmorskan. Men när jag kom till Reproduktionsmedicin blev jag istället förd till läkaren först, så var det inte sagt, och jag blev lite orolig... Vilket det visade sig att jag hade fog för :(
 
Hon berättade att jag har väldigt lågt AMH-värde, det ligger på ynka 0,2 (normalvärde 1,0-6,0). Kort sagt: min äggreserv håller på att ta slut. Detta bekräftades även med ultraljud. Hon sa att jag därför kommer få högsta dosen hormoner och att jag också måste vara förberedd på att det kanske bara bildas ett fåtal ägg och kanske till och med inga alls.
 
Helvete också! Jag gick in och googlade AMH-värde 0,2 på vägen hem, det skulle jag inte gjort. Hade jag låtit bli det hade jag kanske inte lipat hela vägen hem på tåget.
 
Orkar inte skriva mer nu, skriver sen. Ja just det ja, jag har bmi 24,7 - först i studien att nå under 25. Tjoho? Inget jag bryr mig om nu. Överhuvudtaget. Livsavgörande information, oddsen är fruktansvärt dåliga och jag är fortfarande i chock. Och ledsen.
Hönsamaja
2013-02-11 @ 16:37:55
URL: http://honsamaja.blogspot.com

KRAAAAM!!!

Svar: TAAAACK ;)
Fertilitetsresa

B som i Barnlös
2013-02-11 @ 16:40:39
URL: http://bsomibarnlos.blogspot.se/

Jag förstår att det känns jätte tungt och jag lider med dig! Kramar om!

Svar: Ja men det blir lättare med stöd från dig och andra bloggläsare :) Kramar tillbaka
Fertilitetsresa

Karin
2013-02-11 @ 17:02:08
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Jag förstår att en KRAM inte hjälper och jag önskar att det fanns något annat jag kunde göra för dig.

STOR KRAM!!

Ta hand om dig (och hetsa inte på med jobb och liv i övrigt om det inte känns okej).

Svar: Jag uppskattar din kram tack!! =)
Fertilitetsresa

Fiffig
2013-02-11 @ 17:13:05
URL: http://fiffig.bloggo.com

Åh, men fina du! Jag fick ungefär samma kassa värden i höstas ju och vet allt för väl vilken kalldusch det är! Mitt värde låg då på 0,44 tror jag. Inte riktigt så lågt, men rätt dåliga siffror det med. Jag googlade tyvärr också, och blev alldeles panikslagen.

Men kom ihåg detta. Vissa kliniker kollar inte ens amh för att det är lite omtvistat som måttstock. Ser allt bra ut i övrigt behöver det inte ha så stor betydelse. Det kan bara skvallra om att du är något mer svårstimulerad. Jag försöker se det lite positivt nu, att tack vare att provet togs fick jag högre dos av medicinen. Vi fick ändå ut fyra ägg av god kvalité, så än kan även du ha fina ägg kvar.

På familjeliv finns en tråd för de med lågt amh och där finns mängder med solskenshistorier från tjejer med liknande värde som du. Tappa inte modet, även om jag vet att det är ett supertungt besked att få.

Jag skickar hela mitt kramförråd till dig!

Svar: Tack för tipsen och alla kramarna - jag tog åt mig av allt!! =)Krmar till dig
Fertilitetsresa

L
2013-02-11 @ 17:17:47

Vet inte vad jag ska säga. Vill sända en tanke och en stor kram ialla fall :)

Svar: Tack för det, jag uppskattar det verkligen :)
Fertilitetsresa

L
2013-02-11 @ 17:17:51
URL: http://Drommenomenliten.blogg.se

Åh, vad ledsen jag blir för din skull. Försök ta till dig bad Fiffig skrev. Kraaam

Svar: Tack! Kramar tillbaka
Fertilitetsresa

J
2013-02-11 @ 17:49:22

Skickar den största kram jag bara kan!

Svar: Tack fina du <3
Fertilitetsresa

K
2013-02-11 @ 18:37:47
URL: http://motettliv.blogg.se

Vännen!! Massor med kramar till dig. Ska fortsätta hejja på er, och tänk lite på att det behövs ju bara 1 guldägg, och ett sådant bär du säkert på :)
KRAM!!

Svar: Tack för kramarna!!
Fertilitetsresa

Tanniz
2013-02-11 @ 18:41:33
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Som Fiffig skrev så är inte AMH värdet allt... nu när de vet att du förmodligen behöver stimuleras lite hårdare får du säkert flera fina ägg...
Kram

Svar: Jag är ordinerad högsta dosen... Så det är bara att hoppas...Kram
Fertilitetsresa

Votivi filii
2013-02-11 @ 18:49:03
URL: http://votivifilii.blogspot.se/

Ja, de där positiva sakerna är inte till så stor hjälp när man precis fått negativa nyheter. Men jag vill ändå säga grattis till ditt nya BMI. Sen så sänder jag en kram och håller tummarna för att allt kommer gå vägen ändå, för i slutändan så behövs det bara ett ägg.
KRAM

Svar: Tack vad snäll du! :)Kramar tillbaka!
Fertilitetsresa

dumtellersant
2013-02-11 @ 19:15:34
URL: http://dumtellersant.wordpress.com

Men vilken pissdag!!! Förstår hur ledsen och nere du måste känna dig just nu. Men det finns ju solskenshistorier - och nu äntligen kommer du få rätt stimulering ju! Skönt med diagnos och handlingsplan! KRAM

Svar: Jo du har rätt, vi hoppas på det :) Kram
Fertilitetsresa

Mary
2013-02-11 @ 19:32:57
URL: http://dufattasmignu.blogspotse

Kram
<3

Svar: Tack <3
Fertilitetsresa

Hanna
2013-02-11 @ 19:37:44
URL: http://lifegoeson79.blogspot.se/

Många kramar till dig! Håller tummarna att det går vägen ändå! Förstår att det känns tungt efter allt du gjort för att komma hit!!

Svar: Ja jag var så oförberedd på detta :( Tack för kramarna, jag behövde dem!
Fertilitetsresa

alexandra
2013-02-11 @ 22:14:32
URL: http://mlbloggen.blogg.se

men fy fan :( varför ska allt vara så jävla svårt och orättvist för en del. Hoppas de får ut några ägg. kram

Svar: Tack för din pepp! :)
Fertilitetsresa

JZ79
2013-02-11 @ 22:21:25

Åh vännen vad jag blir ledsen för din skull :(
TUSEN KRAMAR till dig!!
Håller tummarna att det kommer gå superbra ändå, det är bara ett guldägg som behövs <3
Tänker på dig och hoppas du och mannen får landa lite i detta nu och rå om varandra. Det kommer lösa sig.

Stort grattis till BMI 24,7 *wow* Du är så jäkla duktig!!! Jag skulle ju bli först att nå bmi 25, men får väl bli nr 2 då ;)

Puss å kram å va rädd om dig.

Svar: Joviss hoppas vi på guldägg, men realistiskt? Kvalitén ökar inte med åren, snarare tvärtom... Men jag ska bli positiv, men jag är inte där än... Bmi:et känns bra! Jag ser gärna att du gör mig följe! ;)
Tack och kramar till dig!!
Fertilitetsresa

plockigt
2013-02-11 @ 22:31:56
URL: http://plockigt.wordpress.com

Ledsen för din skull att du liksom jag också är drabbad av detta :( Kramar

Svar: Jaa suck :( Vi får hoppas på det bästa. Kram
Fertilitetsresa

Önskan om ett barn
2013-02-12 @ 00:29:24
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

Åh så tråkigt :( kram!!!

Svar: Tack för kramen!!
Fertilitetsresa

J
2013-02-12 @ 08:32:17

När vi gjorde IVF på sahlgrenska var det också maxdos som gällde, och låång stimulering. (De sa att vi var det dyraste paret, tack för högkostnadsskydd!). Fick inte ut så många ägg, men det räcker ju med ett bra!
Första försöket, ett ägg inget till frysen.
Andra försöket två ägg tillbaka utan minsta diskussion innan (nåt som kanske kan vara positivt även för er?). Inget till frysen denna gång heller, men behövdes inte!

Stort lycka till! Ni skulle nog inte ens få försöka om de ansåg att det inte skulle gå. Dom är duktiga och vet vad de gör!

Svar: Tack för att du berättar om er! Får jag fråga: vad krävs för att de ska sätta in två ägg och ökar det chanserna i så fall? Hur gick det för er?Kramar!
Fertilitetsresa

JW
2013-02-12 @ 08:47:12
URL: http://drommaromsmatt.blogspot.se

Hej!

Men nej!! Usch, jag förstår hur du känner dig =( skickar massa massa kramar, och ett jättegrattis till ett grymt bra jobb, du är superduktig!

Jag har inte fått reda på vad mitt amh-värde ligger på, men fick reda på vid förra stimuleringen att min äggreserv håller på att sina. Jag är några år yngre än dig, 32, så det kom som en chock! Vid den här stimuleringen har jag högre doser än innan, äp är räknat till nästa vecka, ska bli spännande att se om det ger några fler ägg än förra gången, då jag fick ut 5 till sist, men bara 3 blev befruktade och fina. Vill peppa med att en närstående till mig endast fick ett befruktat embryo och på det fick de sin dotter, så det kan räcka med ett enda guldägg.

Önskar dig allt gott!

KRAM

Svar: Tack för peppningen! Åh så spännande är det ägguttag för dig denna veckan? Vilken dag? Jag vill hålla tummarna!! Börjar redan nu för säkerhets skull ;)Kramar!
Fertilitetsresa

Mary
2013-02-12 @ 08:50:26
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Fy så nedslående nyheter. Förstår att du känner dig ledsen och oroad. Jag har inte alls läst på speciellt mycket om olika värden, vet inte ens om det tagits ett AMH-värde på mig men det gissar jag. Skulle väl ha gjorts i och med fertilitetsutredningen och då visade alla prover normalt.

Håller tummarna för att detta inte ska hindra er bebis att komma hem till er.

Svar: Jag tycker också att det är konstigt att jag inte har fått reda på detta förren nu? Jag ska fråga dem om detta vid tillfälle.. Tack för att du håller tummarna :)
Fertilitetsresa

Linn
2013-02-12 @ 09:44:23
URL: http://www.jagkanvisst.blogg.se

Å nej! usch vilka tråkiga nyheter, du som vart så duktig med allt. Håller tummarna!

Svar: Tack, vi får hoppas att det hjälper :)
Fertilitetsresa

C
2013-02-12 @ 11:33:42

Hoppas så att det där guldägget, som bara behöver vara ett, finns där o då räcker det. Skickar massa pepp till dig!

Svar: Tack jag sjunker in i din pepp :)
Fertilitetsresa

Sindyrella1983
2013-02-12 @ 14:51:04

Grattis till BMI men jag förstår att det överskuggas av de tråkiga nyheterna! Jag hoppas på att din kropp ändå svarar bra på hormonerna och att ni kan få ert guldägg och bli lyckliga med det!!!
Styrkekram!

Svar: Tack!!
Fertilitetsresa

Josefine
2013-02-12 @ 15:09:40
URL: http://santoshastraningsblogg.blogspot.se

Skickar massor av styrkekramar! Och jag är för övrigt en av dem som har två solskenshistorier om AMH:-). Den ena är 3 år, den andra 2 månader, och båda har kommit till genom ägglossningsstimuleringar med sprutor (samma sak som vid IVF men lägre hormondoser och man slipper äggplock och återinsättning).

I slutet av 2008, när jag var 29 år och vi började fertilitetsbehandlingarna hade jag ett AMH-värde på 0.18, "inte så kraftfulla äggstockar" (för att citera gynekologen) och därmed förmodligen dåliga chanser att bli gravid. Vi testade i alla fall med Menopur-sprutor, och jag svarade OK på det - lagom många ägg (d.v.s. 1-2) och ganska låg hormondos. Blev gravida på fjärde försöket. I november 2011, när vi påbörjade syskonförsöket, hade mitt AMH-värde STIGIT till 0.4, kanske för att kliniken hade bytt lab... Denna gång fick jag ta lägre doser av hormon och det var väldigt noga med vilken dag jag började spruta för att det inte skulle bli för många ägg. På femte försöket, efter en avbruten behandling p.g.a. för många äggblåsor (5) och ett eller två förmodade missfall, lyckades vi.

Som jag har förstått det måste AMH-värdet ställas i relation till äggstockarnas utseende och andra hormonvärden (ffa FSH och LH). Lågt AMH KAN betyda sämre äggkvalitet och färre ägg, även vid höga hormondoser. Jag läste någonstans att Menopur är det hormonpreparat som ger bättre äggkvalitet men färre ägg, jämfört med de andra hormonpreparat man brukar spruta med vid IVF eller äl-stimulering. Så om ni ändå får gå vidare med IVF, kanske värt att fråga om valet av hormonsort?

Kramisar!

Svar: TACK för att du tog dig tid att skriva detta, känns väldigt betydelsefullt att höra utifrån dina erfarenheter! Ja jag kommer få högsta dosen hormoner (dock Gonal-F, jag ska fråga om Menopur om detta inte funkar), så beräknat ägguttag är i mitten av mars *biter på naglarna*Kram och TACK igen!!
Fertilitetsresa

Linda
2013-02-12 @ 15:54:34
URL: http://meumvita.blogspot.se

Åh va ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. Usch va orättvist livet kan vara. Men efter att ha läst alla kommentarer här ovan så verkar det ju i alla fall som att det finns hopp. Önskar jag kunde göra något.
Ta hand om varann och tappa inte hoppet. Som sagt. Ett ägg kan räcka. STOR kram från mig!

Svar: Tack för din pepp!Kramis
Fertilitetsresa

Lilla S
2013-02-12 @ 18:50:25

Det låter tufft. Många prövningar du har fått gå igenom i din resa. Kan inte göra annat än att skicka ett gäng kramar.

(Och passa på att säga att jag förstår precis vilket yrkesområde du arbetar inom, jag arbetar själv inom väldigt liknande område.)

Svar: Jasså du? Ja då vet du ;) Kramar tillbaka!
Fertilitetsresa

M
2013-02-12 @ 20:33:09

Oj, vad du prövas... Även om min resa känns lätt i jämförelse så förstår jag den där känslan när golvet liksom försvinner under fötterna. Tufft. Hoppas att du får vila lite så att du orkar komma igen. Det verkar ju ändå som om de är inställda på att försöka hjälpa er - utifrån förutsättningarna!

Hang in there - KRAM

Svar: Tack! Ja jag var så oförberedd... :(Hur går det för dig? Jag tänker på dig!
Kram
Fertilitetsresa

Karin
2013-02-13 @ 10:18:53
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Jag ville bara kika in igen och säga att jag tänker på dig!

Jag hade ingen aning om vad värdet betydde när du skrev men när jag läser ovan kommentarer så förstår jag att det fortfarande finns hopp. Jag hoppas att du vågar/orkar/kan se det när chocken har lagt sig. Du behöver som sagt bara ett guldägg!

Och du, grattis till ditt nya fina BMI. Vilken oerhörd prestation.

Kram!
Villbli3.bloggplatsen.se

Svar: Tack vad gullig du är :)Kram
Fertilitetsresa

Tackan
2013-02-13 @ 18:59:31
URL: http://www.farhuset.blogg.se/far

Ett endaste litet ägg är allt som behövs. Ge inte upp hoppet!

Svar: Vi får hoppas på det :)
Fertilitetsresa

J
2013-02-13 @ 23:04:18
URL: http://nalgot.se

Jag kan inte förstå hur det känns att få ett sånt besked. Jag hoppas verkligen att det ändå finns ägg och att ni får ut några fina när det blir dags! Kraaaam

Svar: Tack snälla du :)
Fertilitetsresa

S
2013-02-14 @ 14:03:46
URL: http://vntanlngtan.blogg.se/

Fina du! Jag förstår hur det känns och jag lider med dig! Men du är stark, jag vet det! Jag känner dug inte men jag ser det mellan raderna.

Jag googlade också, efter jag läst om det här och många ggr får det bra ändå, de ökar dosen av medicinering och det har många ggr gått jätte bra!

Jag håller tummar och tår!

/S

Svar: Tack för din pepp och för att du hejjar, det känns skönt att ha ditt stöd :)Kram
Fertilitetsresa

FA
2013-02-17 @ 18:53:53

Har redan kommenterat ett av dina senare inlägg men skriver här med för att sprida hopp..

Jag har också 0,2 i AMH och har gjort tre misslyckade Ivf:er och stod i äggdonationskö då jag blev spontangravid , utan Ivf.

Nu är jag i vecka 35 och en bebis sparkar för fullt i magen!
Trots det där jävla amh-värdet som knäckte mig med.

Det går alltså trots lågt amh, även utan Ivf!

Jag mådde bra av att höra om andra som lyckades trots dåliga förutsättningar och många misslyckanden, det gav mig hopp och jag hoppas min kommentar här har samma effekt och inte gör dig eller någon annan som kämpar ledsen.

Av hela mitt hjärta:
LYCKA TILL!

Svar: TACK för att du gick in och kommenterade - jag uppskattar det verkliigen!!Du ger mig hopp ovh jag lämpar verkligen för att vara positiv :)
Tack och kram till dig och lycka till!!
Fertilitetsresa

Mary7301
2013-04-29 @ 09:15:01

Har börjat följa din fantastiska blogg då jag själv fick det fruktansvärda beskedet att jag hade lågt amh på 0,2 den 24/4. Hade ingen aning om dessa värden och vad de innebar. Jag är 39 år och har övervikt och känner panik för varje dag som går. Både för värde, ålder och vikten. Jag kom helt enkelt på att jag ville ha barn alldeles föör sent i livet. Men ett litet hopp i mig finns då man läser alla fina solskenshistorier på familjeliv.se.
Vet inte ens om jag får göra IVF överhuvudtaget? Och en fråga: var sätter man sig i kö på äggdonation? Jag är helt golvad och vet inte riktigt vart jag skall börja, OM det är någon ide att ens göra några försök??

Kram till dig och tok lycka till med allt fr en som från en som deppar ihop just nu

Svar: Åh jag förstår att din värld har rämnat! Det är så chockartat och omtumlande att få sådana fruktansvärd fakta till sig :( Jag visste inte heller vad värdena betydde, hade aldrig hört talas om amh-värde?! För att svara på dina frågor: Enligt vad jag vet kan du inte få hjälp via offentliga vården utan du får ta kontakt med privat ivf-klinik. Var bor du (ungefär)? Samma sak vad det gäller äggdonationskö, i den offentliga vården får man inte ha fylt 38 när läkaren skickar remiss. Så då råder jag dig att säka dig utomlands, kortast kö tror jag det är i St. Petersburg. Googla och kolla trådar på nätet! Det är klart du ska försöka! Ge inte upp hoppet!! Det är inte omöjligt, i alla fall inte genom äggdonation :) Förstår att allt känns hemskt nu, låt dig deppa ett tag men sedan måste du tvinga upp dig igen! Om du inte klarar det själv kan jag rekommendera dig att söka samtalshjälp som jag har gjort. Skriv tillbaka, du kan även maila mig på [email protected] Kraaaam!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0