Inget mer kaffe för mig!

Jag har svårt att hålla mig till att max dricka 2-3 koppar per dag. Jag har försökt skära ner på kaffedrickandet men det går vissa dagar och sedan andra dagar dricker jag mååånga koppar... Så vad ska jag göra? Det har stått en del om detta i media det senaste. I sydsvenskan kan man bl.a. läsa om en studie på 18.478 kvinnor (studie från Universitetssjukhuset i Århus) om missfall:
”Gravida som drack upp­emot åtta koppar kaffe om dagen hade förhöjd risk att drabbas av missfall. Men studien visade också att missfall var mer   sällsynt bland kvinnor som drack två till tre koppar kaffe än bland dem som   inte drack något kaffe alls.”

(Samma artikel visat också hur kaffe förebygger och är bra mot andra saker...)

 

Jag kom även över en artikel i DN och där kan man läsa att "Kvinnor som dricker fem koppar varje dag har hälften så stor chans att bli gravida jämfört med dem som avstår. Det betyder att för mycket kaffe påverkar chansen lika mycket som rökning"

 

Jag har surfat runt för att titta på hur man kan öka äggkvalitén (som blir extra viktigt för mig som har få ägg) och vad som finns för att i alla fall inte minsak äggkvalitén. På några bloggar fick jag infon om att Linné i Uppsala ger råden att under spray och sprutperioden dricka så lite kaffe som möjligt, max en kopp om dagen samt avstå från alkohol. Koffein är tydligen allmänt dåligt för fertiliteten. En annan berättar att deras klinik säger att koffein är påverkar äggkvaliteten negativ och att man ska hålla sig borta från det så mycket som möjligt, .

 
Eftersom jag inte lyckas hålla mig till att "bara" dricka 2-3 koppar per dag har jag nu beslutat mig för att sluta helt. Jag får väl dricka rött te, som är det enda teet utan koffein, Stackars mig... Förbereder mig på huvudvärk idag då :s
K
2013-02-25 @ 09:09:18
URL: http://motettliv.blogg.se

Jag slutade helt med kaffet, men dricker te. Rött och grönt blir det för mig. Klarade inte heller av att bara dricka lite kaffe.
Kram

Svar: Ja jag dricker massa gott rött te nu. Har du smakat Lakrits? En favorit!! Kramis
Fertilitetsresa

Mary
2013-02-25 @ 10:24:34
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Jag tror det är bra att om man inte kan hålla sig till 2-3 koppar om dagen att man slutar helt och hållet. Även om abstinensen blir jobbig ett tag. För mycket kaffe är ju inte bra, inte bara för fertiliteten.

Men så tycker jag också att man ska ta dessa studier med en nypa salt. Tänk på att det oftast är enkla samband. Ex. De ha studerat 100 kvinnor, 50 % av dessa dricker mer än 5 koppar kaffe/dag. 30 % av dessa 50 % har svårt att bli med barn. Det betyder att det kan finnas många andra anledningar OCKSÅ.

Oavsett detta: du kommer må bättre på sikt och ditt samvete mår också bättre. Tänk på att kaffe inverkar på magmaskineriet. Det kan börja gå lite trögare tänkte jag :-)

Lycka till!

Svar: Ja jag har fösökt skära ned på mitt kaffepimplande, men det sabbades under dieten... Men nu har jag varit koffeinfri (nästintilll, med undantag av svart te) i en vecka! Absolut ska man kritiskt granska studier, men studien jag refererade till hade nästa 20.000 kvinnor. Tack för peppen - önskar dig detsamma! :)
Fertilitetsresa

K
2013-02-25 @ 12:21:39
URL: http://varlangtanefterbebis.blogg.se

Jag har varit gravid 9 gånger och 3 av dom valde jag att inte dricka en endaste droppe kaffe men för mig hjälpte det inte utan de blev missfall ändå. Men ja tror inte man ska dricka mer än 3 koppar om dagen.

Svar: Stackars dig! Så fruktansvärt att du har tvingats gå igenom det så många gånger. Livet är verkligen orättvist. Många många kramar till dig!
Fertilitetsresa

Önskan om ett barn
2013-02-25 @ 15:51:13
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

Jag dricker inte kaffe, så för mig går det bra! Och kan inte riktigt förstå hur jobbigt det måste vara!

Men jag hoppas verkligen att det inte blir för jobbigt för dig. Håller tummarna :) Du kommer att klara det galant!

Svar: One week and counting! ;)
Fertilitetsresa

Mary
2013-02-25 @ 17:17:12
URL: http://dufattasmignu.blogspot.se

Om det är smaken du vill åt finns det flera goda koffeinfria kaffesorter.
Vi har ganska nyligen köpt en Nespresso maskin och de har koffeinfria som smakar Exakt som vanliga!

Hoppas huvudvärken inte blir allt för jobbig!
Kram

Svar: Ja dwt har faktiskt varit riktigt roligt att hitta nya goda smaker - favoriten nu är lakrits :) Huvudvärken var förfärlig, men nu är det bättre! Kram kram
Fertilitetsresa

Sara
2013-02-25 @ 22:03:34

Läste precis idag en artikel om kaffe drickande och hur kaffe påverkar hjärnan. Intressant! Jag gillar verkligen rött te, finns ju med vanilj el chai smak etc så man kan variera sig. Och så alla goda Herbal Teas - gå loss i nån hälso kost affär! Hoppas du fixar anstinensen i övergångs fasen. Kram! Ps. Här är länken till artikeln förresten om du vill läsa: http://www.forbes.com/sites/daviddisalvo/2012/07/26/what-caffeine-really-does-to-your-brain/

JZ79
2013-02-25 @ 23:28:24

Jag började dra ner på kaffet för över ett år sedan. Dricker 2-3 koppar numera, har vant mig nu och nu när jag dietar smakar inte kaffet så gott heller.
Friggs har goda örtteer, tror inte någon sort innehåller koffein. Väldigt goda å Nypon teet är en favvo =)

Förbered dig på huvudvärk den första tiden. Om du saknar kaffesmak så finns det många bra koffeinfria sorter. Eller som en vän till mig, hon tog en kopp på morgonen..sen klarade hon sig, bara hon fick den lilla dagliga morgondosen av koffein :)

Svar: För ett år sedan försökte jag skära ned på kaffet, men det funkade inst så bra på så vis att jag längtade efter kaffe hela tiden, så då slutade jag till slut tvärt. Höll upp i någrra månader, sedan började jag dricka en kopp på morgonen och så småningom två koppar om dagen. Det funkade bra fram tills jag började dieten då orkade jag inte kämpa längre utan lät mig drick så mycket kaffe jag ville och det blev för mycket till slut... Nu har jag hållt upp i en vecka (de första dagarna var huvudvärken hemsk!!), nu går det ok, men jag är trött som bara den, men så sover jag inte särskilt bra heller... :s
Fertilitetsresa

halvbonden
2013-02-26 @ 15:42:30
URL: http://halvbonden.wordpress.com

Jag blir lite ledsen när jag läser det du skriver, för jag känner igen mig så. Det känns som att man lägger om hela sitt liv i den här jakten att bota barnlösheten, och det känns så orätvist, när andra som inte ändrar på något bara får barn efter barn.

JAg har blivit nojig med kaffe, med vanligt te, med tuggumin (för jag inbillar mig att det finns saker i det som inte är bra), chips (jag tänker att saltet är ju ett gift), med allt som inte är ekologiskt osv, och det stressar mig något enormt att tänka på allt detta varje dag.
Men nått måste det ju vara som gör att just jag har svårt att få barn? (Nu har jag ett, så jag ska eg inte beklaga mig, men det krävdes lite blod, smärta och svett och ångest och väntan och längtan för att få honom)

Carina
2013-02-26 @ 19:01:33
URL: http://hoppombarn.blogspot.se/

Jag vet inte hur det är med kaffe då jag inte dricker det utan endast 2 koppar svart te. Ska försöka sluta men det är svårt men så brukar jag tänka på min syster som drack två liter svart te om dagen och lyckades på båda sina försök(normala försök). Så jag vet inte om det verkligen hjälper eller inte.

Däremot så vet jag att min äggkvalitet har förbättras genom att äta bidrottningsgelé/royal jelly. Jag har knappt några ägg men kvaliteten har blivit mycket bättre sen jag började äta dessa.

Lycka till!!!

Svar: Nej de som inte har några problem tror jag inte jag heller att det påverkar så mycket om de slutar med kaffe (koffein) eller inte. Men för sådana som mig som har det mesta emot sig så är det många bäckaar små som gör en å... Tack för tipset om bidrottningsgelé/royaljelly! Var kan jag köpa det? Tack!! :)
Fertilitetsresa

Carina
2013-03-03 @ 17:49:57

Jag har lågt amh-värde och knappt några ägg kvar i kartongen. Mest ruttna ägg så bidrottningsgelen är guld värd. Du köper på hälsokostäffärer tex life. Eller nätet. Helst 1000mg. Man an ta upp till 2000mg per dag. Piller är enklast. Många har endast 200mg i sig som finns. Lycka till. [email protected]

Svar: Tack för detta!! Lycka till önskar jag dig :)
Fertilitetsresa

camilla
2013-12-10 @ 08:36:16

Hej
Blir sa himla ledsen nar jag hor om kvinnor som far missfall. Det borde inte fa handa!
Kom nyligen over maca powder och det verkar faktiskt fu ka. Googla lite om det. Som sagt, allt e vart ett forsok.

Annie
2014-03-31 @ 15:24:04
URL: http://vilkenkaffemaskin.se

Jag tycker att du gör helt rätt! Bra jobbat =) /A




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0