Karpaltunnelsyndrom

Jag vaknar flera gånger varje natt av att det värker i händerna och handlederna och händerna är ordentligt svullna. Grejen är att om man har detta tryck på nerven under en längre tid (som t.ex. flera månader under graviditeten) kan det ge bestående skador. Så min barnmorska rekommenderade mig att söka till sjukgymnasten.

Igår var jag hos arbetsterapeut för att kolla om jag fått Karpaltunnelsyndrom, vilket jag har.
 

Vad är en karpaltunnel?

Karpaltunneln är en kanal som bildas av handlovens ben och ett kraftigt ledband. Benen ligger formade som en ränna, och rännan täcks av det strama ledbandet. På så sätt bildas en tunnelliknande kanal, karpaltunneln. I denna kanal passerar en viktig nerv som kallas medianusnerven till tummen, pekfingret, långfingret och en del av ringfingret. Där går även nio senor till de muskler som böjer fingrarna. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att det blir ett tryck mot medianusnerven i denna kanal

 

Vanligt hos gravida kvinnor

Hos gravida kvinnor är karpaltunnelsyndrom relativt vanligt, främst från sjätte graviditetsmånaden och framåt. Orsaken är de hormonförändringar som man får under graviditeten. Obalansen i hormonerna påverkar kroppens vätskebalans och kan göra att det samlas mer vätska i kroppens vävnader. Det kan i sin tur orsaka tryck på nerven.

 

Så nu ar jag fått handledsskydd som jag ska använda varje natt:

  

Och övningar för att underlätta under dagarna:

 
 
 

Förhoppningsvis ska detta hålla trycket i schack. Oftast försvinner det helt direkt efter förlossningen :)

C
2014-05-10 @ 19:11:07
URL: http://spyor.blogg.se

Låter lite jobbigt men bra att du fått det bekräftat. Hoppas skenan och övningarna hjälper :) Kram

Svar: Tack :) Kram!
Fertilitetsresa

Linda
2014-05-10 @ 19:49:13

Karpaltunnelsyndrom hade jag också de sista månaderna under graviditeten. Inte roligt - jag tappade känseln i fingrarna helt, men den kom tillbaka redan på BB efter att min dotter fötts. Det enda som lämnade var att mina fingrar blev lite tjockare än förut, så jag måste låta alla mina ringar förstoras. Det onda med det goda liksom. :-)

Svar: Hade du skydden under tiden som du var gravid?
Fertilitetsresa

Linda
2014-05-11 @ 13:17:21

Nej, jag visste inte ens att sånt fanns... Men det låter vettigt! Skall också lär finnas akupunktur som hjälper. Det är jobbigt med så mycket vätska! Jag kände mig som en vätskefylld ballong de två sista graviditetsmånaderna. :-( Men jag kan trösta med att vätskan försvinner inom några dagar efter förlossningen. :-)

Svar: Ja det ÄR en tröst att höra att det försvinner!! :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0