Utseende

Redan innan barnen kom hade jag förvarnats av dem som har fått barn genom ÄD att kommentarerna om vem han/hon är lik skulle hagla. Och det stämmer verkligen!! Det går knappt en dag utan kommentarer. Jag trodde att jag skulle tycka att det var jobbigt men det gör jag inte, det bekommer mig inte särskilt. Men det ÄR ett himla tjat..
 
Ingen av barnen har samma hårfärg som mig och min man t.ex. och det får vi frågor om hela tiden. Var kommer hårfärgerna ifrån? Och jag vet inte riktigt vad människor menar att vi ska svara på det? "Jo, du vet min farfars mormor hade den hårfärgen, så det verkar som den går igen nu!"? Eller det här med att titta barnen i ögonen och sedan titta mig djuuupt i ögonen och fälla en av två kommentarer: Ni har inte samma ögonfärg? eller Åh hon har verkligen dina ögon!! (Vi har samma ögonFÄRG men inte samma nyans)
 
Jag tror inte detta är saker som egentligen är viktig för de som fäller kommentarerna/ställer frågorna. Men det är så här alla gör. Vi jämför, vrider och vänder försöker hitta likheter. Det blir tröttsamt. Och stundtals skrattretande. När jag får kommentar om att något av mina barn är sååå lik mig (eller "det råder ingen tveksamheter om vem som är mamman här inte!") så brukar jag svara. Tycker du det?
 
Frågar de MIG vem som barnen är lik brukar jag säga att de är lik deras pappa :) Barnens mormor blev ställd en gång när hon fick frågan om hon tycker de är lika mig när jag var yngre. Det märktes att hon tyckte det var jobbigt och inte visste vad hon skulle säga, hon sa bara "jag vet inte?" Efteråt pratade jag med henne om det och sa att du får svara vad du vill, men ett tips är ju t.ex. "de liknar sin pappa men jag märker en del till sättet hur de påminner om min dotter" t.ex. Hon blev glad för mitt råd :)
 
Men om jag då ska prata seriöst, utifrån MIN synvinkel vad det gäller deras utseende. Så ja, de har drag från sin pappa. Sedan TROR och GISSAR jag att vissa specifika drag kommer från donatorn. Ibland funderar jag om jag kommer få träffa donatorn. Om barnen väljer att söka upp henne, om jag får träffa henne kommer jag se drag av mina barn i henne då? Kanske.
 
Arv och miljö påverkar. Hur mycket arvet kommer påverka dem vet jag inte. Jag kan inte veta vilka eventuella sjukdomar de kan ha i sina gener, jag hoppas att jag aldrig behöver fundera på det. Annars förlitar jag mig på miljön, en kärleksfull miljö som ger trygga barn - DET har betydelse <3
 
 
PS. mina tankar har mest handlat om hur JAG ska känna utifrån kommentarer huruvida mina barn är lika eller olika mig. Undrar hur mina barn kommer känna inför sådana kommentarer när de är gamla nog att till fullo förstå hur det ligger till?
 
Crosan76
2015-04-25 @ 09:18:33

Det är som att läsa min egen text med mina tankar och funderingar. Jag känner såå igen mig! Jag har även börjat fundera på när vi ska berätta för dottern (hon är äldst) och så småningom lillebror. Hur det ska gå till vet jag precis men när är rätt tillfälle? Hur tänker du/ni kring detta? Stor kram!

Svar: Jag har redan börjat berätta för dem! Jag "övar" på det nu, så får de ge sig allteftersom och utvecklas.. Jag säger typ: Vet du hur mycket jag älskar dig? Så mycket så att vi åkte till Finland och hämtade mammaägg - så att du kunde komma till mig/oss!! Hur tänker du? Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

Anonym
2015-04-27 @ 06:48:49

Hej! Jag sitter med många tankar angående spermiedonation. Det jag läst från din blogg påminner väldigt mycket om mina tankar. Jag, befinner mig i en sits där inga fel hittas på mig men där min sambo saknar spermieproduktion. Det känns då som att det slutgiltiga beslutet ligger på mig. Vilket jag tycker är otroligt jobbigt. Eftersom vi har och har haft samma tankar. Är donationen någon som känns helt självklart för dig idag? Förstår självklar att du inte skulle ångra dina barn men missförstå mig rätt:). Tror du att dina barn skulle vilja träffa donatorn i framtiden? Hur tror du att de kommer att ta det när de blir äldre? Mvh

Anonym
2015-04-27 @ 06:48:51

Hej! Jag sitter med många tankar angående spermiedonation. Det jag läst från din blogg påminner väldigt mycket om mina tankar. Jag, befinner mig i en sits där inga fel hittas på mig men där min sambo saknar spermieproduktion. Det känns då som att det slutgiltiga beslutet ligger på mig. Vilket jag tycker är otroligt jobbigt. Eftersom vi har och har haft samma tankar. Är donationen någon som känns helt självklart för dig idag? Förstår självklar att du inte skulle ångra dina barn men missförstå mig rätt:). Tror du att dina barn skulle vilja träffa donatorn i framtiden? Hur tror du att de kommer att ta det när de blir äldre? Mvh

Anonym
2015-04-27 @ 06:48:53

Hej! Jag sitter med många tankar angående spermiedonation. Det jag läst från din blogg påminner väldigt mycket om mina tankar. Jag, befinner mig i en sits där inga fel hittas på mig men där min sambo saknar spermieproduktion. Det känns då som att det slutgiltiga beslutet ligger på mig. Vilket jag tycker är otroligt jobbigt. Eftersom vi har och har haft samma tankar. Är donationen någon som känns helt självklart för dig idag? Förstår självklar att du inte skulle ångra dina barn men missförstå mig rätt:). Tror du att dina barn skulle vilja träffa donatorn i framtiden? Hur tror du att de kommer att ta det när de blir äldre? Mvh

Svar: Hej! Tack för din kommentar! Varför ligger det slutgiltliga beslutet på dig? Som svar på dina frågor, ja IDAG känns donationen självklar och helt odramatiserad. å kände jag inte innan barnen kom. Men IDAG åhvad jag önskar att jag DÅ skulle förstå att det inte har någon betydelse, barnen är mina till 100% det existerar inga motstridiga känslor. Inga. Inte alls :) Kanske att barnen vill träffa donatorn när de blir äldre. Jag hoppas i så fall att jag får följa med och också träffa henne! Jag tänker att det kommer vara vanligare när de blir äldre med ägg-/spermie-/embryodonation och att det kan göra det lite lättare för dem att acceptera och förstår? Lycka till med allt! Kram
Fertilitetsresa

sp
2015-11-16 @ 15:41:55

Hej!

Jag fick upp din blogg av en slump och fastnade. Jag har precis fått veta att jag inte har några ägg kvar (stimulering med menopur fungerade inte). ÄD är mitt nästa steg om jag vill få bära ett barn.

Jag är en person som egentligen är väldigt intresserad av genetik, likheter osv. så det känns riktigt jobbigt just nu. Jag förstår samtidigt att jag självklart kommer att acceptera det och se de som mina barn. Men jag undrar hur du bearbetade ÄD? Precis som du skriver så kan jag tänka mig att kommentarer/frågor kring likheter haglar in. Hur bemöter man det? Jag är rädd att det ska svida till i hjärtat varje gång någon säger så, att jag blir påmind om att det inte är mina gener.

Jag vet att jag kommenterar på ett gammalt inlägg men hoppas du svarar ändå!

Svar: Hej fina Du! Får jag be dig gå in på kategorien "Frågor och svar" i bloggen? Jag kan nog lova att du får dina svar där! Jag har svarat på just de frågorna på olika sätt vid olika tillfällen :) Jag skriver även vad som fick mig att komma över de hinder/svårigheter jag hade inför ÄD. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig <3 Har du fler frågor efter det så bara ställ dem! Många kramar och lycka till!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0