Tant Röd

Det här med mensen alltså..
 
Jag fick mens sent i ungdomen, så det blev en "grej" - ville ju ha den när alla andra hade den. Lite spännande i början, men den spänningen avtog ganska snabbt haha!
 
Sedan var den mest en jobbig återkommande händelse. Jag hade mycket mensvärk och fick p-piller. Det bästa med att gå på p-piller var att jag kunde skjuta på mensen, vilket var perfekt vid t.ex. skidsemestrar.
 
Det var först när jag försökte bli gravid som mensen helt plötsligt hade en central roll (för att inte säga huvudrollen?!) i mitt liv? Vid en speciell tid varje månad lääängtade jag efte att den inte skulle visa sig. Vågen av besvikelse sköljde över mig varje gång det röda på toapappret elleri trosan visade sig :(
 
 
Nu tar vi så ett rejält skutt framåt i tiden, till efter graviditeten och tvillingarnas födelse. Då kom den inte? Jag tänkte inte så mycket på det, men tiden gick och det tog två år innan mensen lite hastigt kom på besök, men stannade aldrig så länge och det tog allt längre tid mellan besöken...
 
När det var flera månaders uppehåll och bara några droppar som (kanske) visade att det hade varit en tillstymmelse till mens så sökte jag för det. Det visade sig att jag var i klimakteriet. Alla verkade så förvånade att jag i mitten var den som ändå mest tyckte det var rimligt. Det förklarade så mycket: Huv jag hade mått, varför, alla svettningar, sömnproblem, viktuppgång (nästan bara på magen), men framför allt att jag hade känt mig så nedstämd i själen men inte i huvudet..? Nu fick jag svaret.
 
Men det är så svårt att förlika sig med. I synnerhet när alla som får reda p ådet brister ut i ett Men du är ju så ung!? Ja men nu är det ändå så..
 
Efter diagnosen tidigt klimakterie började jag mediinera med östrogen och Provera - samma mediviner jag använt vid äggdonationsbehanlig Men som läkaren sa: Nu behöver du dem för att du saknar dem, nnan överstimulerade du med dem. När man kommer i klimakteriet så tidigt så är det viktigt att mediinera, det minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar och cancersjukdomar som är kopplade till klimakteriet. (det är inte likadant om man kommer i klimakteriet vid "normal" ålder)
 
Så nu när jag ska göra ÄD så fortsätter jag med samma mediciner men i annan dos. Bekvämt då jag redan har allt hemma :)
 
Jag har ju stimulerat menstruation en gång i veckan i några år nu. Vid senaste läkarbesöket så berättade min läkare att vore det inte för ÄD så hade det räckt om jag menstruerat fyra gånger på år för att minska risken för cancer. Denna månad tog dem tre veckor senare än vanligt för att komma i rätt tid för ÄD-behandlingen. Så om ett par veckor borde jag få mens, och två veckor därefter ska jag mäta slemhinnan.
 
Så nu ser jag fram emot att Tant Röd kommer i slutet på månaden, därefter hoppas jag att hon håller sig borta! ;)
 
 
SuzieZ
2019-11-19 @ 17:19:29

Suger åt mig av informationen och kunskapen här då det med hög sannolikhet kommer vara jag om nåt eller några år.. (så lät det i alla fall på läkaren när jag fick med besked om lågt AMH-värde). Som vanligt känns det som att det är brist på information kring kvinnosjukdomar/hälsotillstånd och många mår dåligt i onödan! Och det där med cancer och hjärt/kärlsjukdomar hade jag ingen aning om! Hoppas du hittat en medicinering som funkar för dig? Kram :-)

Svar: Vad bra att jag kan delge och att det är intressant :)
Ja för om du får klimakteriet i "normal tid" så kan det vara skadligt/ökad risk att använda östrogen...
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0