50 %

Mötet igår med psykologen gick bra, förutom att det var jobbigt att lipa konstant i en timma! :s
 
Det var med helt nya ögon jag denna gången gick in på Reproduktionsmedicin. Det var många i väntrummet och jag tänkte vad olika allas sinnesstämning säkert är? Jag kom ihåg första gången jag och min man var här, då var vi nästan fnittrigt förväntasfulla, spända och glada - det här var ju något vi såg fram emot! Sedan har jag varit där flera gånger själv för att ta ett prov eller får reda på ett provsvar och då har jag varit nervös. Sist vi var här min man och jag var det med nerverna utanför och magen i uppror. Denna gången var det bara med ledsamhet jag satt där och väntade bara på att bli uppropad och gå därifrån :(
 
Jag har brottats en del med det här att gå till psykologen, jag menar jag vet ju varför jag är ledsen? Att prata om det ger mig inte ett barn. Psykologen som heter Stina förstod och sa att ja det är ju terapin belir ju annorlunda i detta fallet än om tex. det handlade om att ta sig ur en depression. Men nu denna första gången handlade det mest om att jag ska tillåta mig att vara ledsen (vilket jag inte gör för jag hatar att gråta!) och att sätta ord på mina känslor. Hon bad mig nu att försöka sluta styra upp allt, och försöka hitta lösingar coh alternativa metoder/behandlingar etc. och försöka landa  i hela situationen. Jag sa att jag faktiskt redan har styrt upp en del, har inplanerade telefonmöten och klinikbesök.. Hon sa att det var ok, det är bra att göra lite såsom att sätta upp oss på äggdonationskön som vi har gjort det var bra, beslut ligger ju minst 1,5 år framåt i tiden. Stina sa att vi kan göra det vi planerat såhär långt men sedan måste vi vänta lite, vi kan inte fatta beslut när vi befinner oss i kris. Och det är det jag gör, jag har förstått det nu, jag är mitt i en livskris. Allt jag trott och förväntat mig stämmer inte, jag har föörlorat min självbild och jag vet inte vad jag ska ta vägen. Stina sa att nu måste själen få återhämta sig, jag måste ladda med energi och sluta fundera över olika val och alternativ.
 
Från och med i dag är jag sjukskriven på halvtid, det är bra att gå tillbaka till jobbet (vilket jag ska göra imorgon), men att kanske försöka se om jag kan få lite mer skrivjobb och slippa de sociala bitarna (som jag räds för). Det känns okej, jag ska förvalta min tid och koncentrerar mig på positiv energi.
 
När jag satt i väntrummet gick det förbi en tjej jag har pratat lite med tidigare, det ser bra ut för henne det gör mig glad. Hon frågade hur det går för mig "inge vidare" svarade jag och kände ledsamheten sluta sig om mig. Undrar hur det kommer gå för dem? Hon kanske blir mamma i början på 2014? Hoppas det. Jag hoppas det för alla som är ofrivilligt barnlosa - ett barn.
Mary
2013-03-21 @ 13:09:58
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Nu ska jag låta så där snusförnuftig och säga att den där timmes gråten var nog ett uppdämt behov av kroppen att få gråta och få ur sig ledsenhet. Jag gillar som sagt inte heller att gråta, men i och med den här situtionen så har jag tillåtit mig själv att släppa på ventilen lite då och då, liksom pyspunka-gråta. Och det har funkat fint. Men jag gillar fortfarande inte att ringa tex mamma och ge dåliga besked och behöva hulkgråta, jag hatar det.

Svar: Word! Jag instämmer i allt du säger!! Måte betyda att jag okså är snusförnuftig?! ;) Kram!
Fertilitetsresa

JZ79
2013-03-21 @ 15:35:10

Va bra att du gråtit mycket!
Låter som du fick bra kontakt med psykologen. Gå till henne igen och ventilera, tror det är väldigt bra. Att hålla allt inom sig blir tillslut för mycket..
3 dagar kvar, sen är det söndagens jag ska äta mat!!!! Du vet ju exakt hur jag mår och känner mig nu..Less på dieten, hungrig å vill bara att det ska vara över..
Kram! <3

Svar: Vad underbart!! En dag kvar - you´re gonna love it! ;) Ja jag sk tillbaka till henne om ett par veckor, min chef har varit mycket bra i det hela såhär långt så ja det känns ganska tryggt i just detta i alla fall. I allt annat är det mes kaos :s
Fertilitetsresa

Anna
2013-03-21 @ 16:23:59
URL: http://minvantanochlangtan.blogg.se

Åh jag vet inte vad jag ska säga.. men jag tänker på dig mycket! Livet är så orättvist ibland!
Tror det kan vara bra att jobba 50% nu och att du får "landa" i allt. Så att ni kan tänka klart och med tiden resa er igen. En kollega sa till mig en gång då jag var ledsen.." Alla som vill ha barn får barn, på det ena eller andra viset"
Och visst är det väl så, det är bara trist man ska behöva ha såna enorma hinder på vägen.
Stor kram till dig

Svar: Tack för din pepp! Men allså talesättet förstår jag inte? Jg vänder ut och in på allt för att leta efter hur vi kan få barn? Uppenbarligen får vi det inte på ena eller andra sättet. Nu är vi inne på tredje sättet men ja jag vet inte...? Stor kram till dig också
Fertilitetsresa

K
2013-03-21 @ 19:00:50
URL: http://motettliv.blogg.se

Jag vet inte vad jag kan säga som kan trösta, troligtvis inget förutom att finnas. Jag tänker på er så mycket hela tiden. Jag önskar så att ni snart ska få ett positivt besked. Jag hoppas att ni ska orka resa er igen. Jag tror och hoppas fortfarande på att ni ska lyckas. Om ni inte orkar tro hela tiden gör jag det åt er.
Kram

Svar: Tack för att du finns och stöttar, du gör det så bra :) Kram
Fertilitetsresa

Janet
2013-03-21 @ 19:22:55
URL: http://iteradafamilia.blogspot.se/

Stina är underbar, vi har gått till henne under 3års tid och fått otrolig hjälp av henne! Verkligen underbar och förstående människa! Tråkigt att eran resa inte går så bra, tänker enormt mycket på dig! Kram

Svar: Ja jag gillar henne :) Tack för att du tänker på mig, det känns skönt, jag tänker på er också! Kram
Fertilitetsresa

C
2013-03-21 @ 19:41:11
URL: http://spyor.blogg.se

Tror att det kan vara bra att få gråta ut ibland. Det är lätt hänt att man stänger inne alla känslor, jag är likadan, jag hatar att gråta men någon gång brister det ju liksom. Ni som nyss gått på en rejäl motgång behöver allt stöd och all hjälp ni kan få så jag hoppas att du kan finna det hos denna kvinnan. Kramar!

Svar: Ja så är det. Tack för ditt stöd :) Kram!
Fertilitetsresa

tess
2013-03-21 @ 20:27:30
URL: http://minbebis.com/blogg/tess89/

Hej! Jag har precis börjar följa din blogg, och jag måste säga att den är oerhört rörande och gripande. Jag har blivit blöt i ögat många gånger när jag har läst. Livet är så orättvist ibland. Jag hoppas verkligen att allting kommer att lösa sig för er, jag håller mina tummar så hårt det går! Många kramar till dig

Svar: Vad gullig du är!! Ja det hoppas jag också, verkligen. Tack för kramarna, vill ge till dig också :)
Fertilitetsresa

Hanna
2013-03-21 @ 20:58:56
URL: http://lifegoeson79.blogspot.com

Tänker på dig! Många kramar!

Svar: Tack Hanna, det känns skönt att höra :) Kram!
Fertilitetsresa

J
2013-03-31 @ 19:22:37

Skönt att ha hittat någon som skriver om hur jag känner det. Skönt att inte vara ensam med konstiga tankar och funderingar. Tack. Vi står i ÄD-kö. 3 misslyckade ICSI-försök. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan och vill helst lämna min kropp för en stund. Önskar er så mycket lycka till!!!

Svar: Ja så känner jag också med de bloggar jag läser OCH bloggläsare som du i liknande situation som också berättar hur det går för er :) Hur länge har ni stått i kö? ICSI? Okej så då har ni "dubbelt utmaning" då, jaa önskar jag kunde ge er styrka! Jag förstår precis vad du menar med att du helst skulle vilja lämna din kropp för en stund :( Vi får stötta varandra!! Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0