Det bådar inte gott :(

Hur det gick igår? Inte bra :(
 
Jag kom in till läkaren och fick snabbt hoppa upp i stolen, hon kollade vänster äggstock först där fanns en blåsa, sedan "bökade" hon runt rätt länge på höge sida, men där fanns inget.
 
EN ÄGGBBLÅSA - EN :(
 
Efteråt satte vi oss vid skrivbordet för att prata. Hon sa att det var som de trott att det finns inte mycket aktivitet i mina äggstockar, både ultraljudet vid första besöket och mitt låga (nästintill obefintliga) AMH-värde, men "nu har vi gått såhär långt så nu tycker jag att vi tar ut den". Jag frågade om det hde gjort någon skillnad om jag hade gått på 450 enheter från början istället för 300 den första veckan. Hon sa att 300 är den högst dosen, i undantagsfall kan de höja till 450 vilket de hade gjort för mig eftersom det i stort sett inte hade hänt något på 300 men det finns inte högre dos att få.
 
Jag frågade hur vi gör till nästa gång då? Då sa hon att det blir nog inga fler försök för mig. "Metoden bygger på att man får ut 3-4 ägg minst" och det kommer jag inte få. Då kröp det fram att om det inte var för att jag var med i studien och att jag "kämpat så fantastiskt med att gå ned alla de här kilona" hade jag nog inte fått göra något IVF-försök, men nu ville de göra ett försök i alla fall. Som ni förstår var jag ordentligt ledsen vid det här laget. Jag frågade om det är helt uteslutet att göra ett andra försök? Hon ville inte att vi skulle prata om det nu utan i så fall efter att vi vet hur det här går. Det KAN ju gå med denna enda lilla (16 mm) äggblåsa - OM de får ut ett ägg från den - OM det ägget blir befruktat - OM det befruktade ägget delar på sig som det ska - OM det fastnar vid återförandet - DÅ kan jag bli gravid.
 
Men realistiskt är det väldigt liten chans :(
 
Så vad har vi då för möjligheter? Ja detta försöket få vi hoppas allt vad vi kan på!! Annars är det att sätta upp oss på listan för äggdonation. Men man får inte ha fyllt 38 år för att sätta upp sig på listan, vilket jag gör om några månader. Jag hinner alltså heller inte göra ett andra ivf om jag vill skriva upp mig på listan  :(
 
Jag har mer att skriva om detta egentligen, men jag orkar inte nu, skriver igen när jag behöver få ur mig...
 
Efter läkaren fick jag träffa en barnmorska inte samma som jag har träffat tidigare men den som kommer ta hand om  mig på fredag på ägguttaget. Läkaren gick och hämtade henne och sedan när jag kom ut i korridoren förde hon mig till ett avskilt samtalsrum. Då kändes allt helt overkligt, jag var såå omtöcknad då, det kändes knappt som om jag gick på golvet. Jag vet att barnmorskan höll mig i armen och riktigt förde mig till rummet. Jag vet inte vart  jag hade tagit vägen om hon inte gjort så? Men jag ville vara bort bort bort - bort från alla människor lägga mig någonstans och gråta till dess jag inte fanns mer :(
 
Barnmorskan var bra, hon informerade mig om nya sprutan (ägglossningssprutan), hur jag ska ta de andra medicinerna, tider som gäller på fredag med mera. Efter en stund blev min ordinarie barnmorska ledig och då kom hon. Vi pratade lite och hon var ledsen för min skull, tyckte det var orättvist eftersom jag har kämpat så hårt. Men ja, det här är ju aldrig orättivist? Men vad säger man? Vad kan man säga? Jag bara grät och grät, samtidigt önskade jag att jag bara kunde komma hem på ett ögonblick, ligga i soffan och gråta. Men jag fick samla mig så mycket jag kunde och sedan ut bland folk igen. Till apoteket för att hämta ytterligare en Gonal-F spruta på 450 IE, sedan spårvagnen till city, där jag missade mitt tåg med 30 sek och fick vänta en timma på nästa.
 
Väl hemma mötte maken upp och sedan blev det många tårar och många tankar fram och tillbaka till var vi står, vart vi vill och vad vi är beredda att göra. Så stora frågor,  så många önskningar, mitt i all kärlek - vad hände?
JZ79
2013-03-13 @ 10:49:55

Finafina vännen...jag blir så ledsen för din/er skull!!!!
Håller mina tummar att du har ett guldägg i dig som kommer bli ert kärleksbarn <3 Tänker på dig och sänder över massor med styrka att orka kämpa vidare.
Tusen kramar till dig <3

Svar: Tack för kramarna <3
Fertilitetsresa

Elin
2013-03-13 @ 11:08:46
URL: http://endrom.blogg.se

Nej :( <3 Fy va hemskt..
Håller tummarna för att det är ett riktigt guldägg du bär på och att allt går vägen ändå, against all odds <3

Kramar i massor!!

Svar: Tack!!
Fertilitetsresa

Önskan om ett barn
2013-03-13 @ 11:53:09
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

Så tråkigt med resultatet :/ men ge inte upp hoppet än, det kan vara ett superägg som ligger o väntar :) tänker på dig!!! Styrkekramar!!!!

Svar: Tack för din pepp!!
Fertilitetsresa

C
2013-03-13 @ 11:54:05

Det finns nog inga ord som tröstar, så skickar över kramar o hopp!

Svar: Tack för det!
Fertilitetsresa

K
2013-03-13 @ 12:02:02
URL: http://motettliv.blogg.se

Nej! Jag som höll mina tummar så hårt. Håller dom fortfarande för ert lilla ägg. Misströsta inte utan lev här och nu och vårda ditt ägg. Vad som kommer sen får ni ta då. Privata kliniker snöar inte in på ålder och annat. Så nu har chans. Jag har också hört att riktad äd är tillåten nu. Var stark! Ta hand om varandra. Jag tänker så på er.
Massa kramar!!

Svar: Jo vad jag kan se utför de inte IVF på kvinnor med AMH-värde på 0,2? Har du hittat annat? Vilken klinik? Det vore ju toppen!! Åh hör av dig igen om vilken klinik du menar, jag ahde helt gett upp hoppet!!! Kraam
Fertilitetsresa

Johanna
2013-03-13 @ 12:37:09
URL: http://snartbebis.wordpress.com

Å, vad tungt. Men tappa ändå inte hoppet. Vi fick också ett "dåligt" besked vid ett tillfälle, när vi gjorde insemination i stimulerad cykel fick vi så dåliga manliga värden att läkaren inte ville göra fler försök, och knappt tyckte det var värt att ens genomföra det första... Två månader senare blev jag spontant gravid. Kroppen/kropparna fungerar inte alltid som vetenskapen tror... Så håll fast vid hoppet!!! Kram

Svar: Roligt för er! Men det är ju inte särskilt troligt att det händer för mig. Jag får nog hoppas på någt annat, men jag vet inte vad... Kram tillbaka i alla fall
Fertilitetsresa

Libra
2013-03-13 @ 13:27:22
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Vad ledsen jag blev för er skull. Men jag hjälper er att hålla hoppet uppe om att det är ert guldägg. Jag ska hålla alla tummar och tår.
Många kramar!

Svar: Tack för tummarna fastän det inte hjälpte :(
Fertilitetsresa

Karin
2013-03-13 @ 13:47:54
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Neeeej kära vän! Jag tänkte på dig hela dagen igår och väntade på ditt inlägg. Vad ledsen jag känner mig när jag läser om din smärta och sorg.

Men du! Du har ett ägg! Ett ägg kan vara allt som behövs. Jag ska hålla mina tummar och tår för ditt ägg. Jag hoppas att det blir ditt lilla mirakelägg.

Ta hand om dig!
Kramar <3

Svar: Tack <3
Fertilitetsresa

JW
2013-03-13 @ 15:24:43

Men nej!! Jag är så ledsen för er skull!

Jag håller mina tummar stenhårt för att det blir ert guldägg - som blir ert barn!

Vill du så småningom diskutera alternativ vet du var jag finns.

1000 stora kramar från mig

Svar: Tack!!
Fertilitetsresa

Sindyrella1983
2013-03-13 @ 16:22:47

Men fy vad ledsen jag blir för er skull!!! =( Hoppas verkligen detta är ert guldägg och att det blir en liten bebis!

Jag ska inte ha äggplock på fredag, ska bara på ett nytt ultraljud. Men jag börjar bli lite orolig för förtidig ägglossning. Har massa sådana flytningar, tänk om äggen lossnar för tidigt?
Dom hittade ca 10 äggblåsor på mig i olika storlekar... Tror att äggplock blir nästa vecka.

Massa styrkekramar !!!

Svar: Tack för kramarna!
Fertilitetsresa

tanniz
2013-03-13 @ 17:41:23
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Det är med tårar jag läser detta. Så ledsen för er skull, livet är verkligen inte rättvist.
Hoppas hoppas ändå att det är ert guldägg.. det krävs bara ett ägg...
Kramar

Svar: Kram tillbaka
Fertilitetsresa

fiffig
2013-03-13 @ 18:04:11
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Åh nej! Så här skulle det ju inte bli! Jag lider så med dig, vilken kalldusch efter allt du gått igenom.

Men, som många andra också skrivit, kasta inte in handduken än. Min okarismatiske gynekolog sa när jag var besviken över mitt antal äggblåsor att han ofta hade skickat kvinnor på äggplock med endast ett ägg, och att det som bekant faktiskt kan räcka med ett enda för att lyckas.

Du får låna mina tummar en stund till!

Bamse-kram!

Svar: Tack för tummarna med det hjälpte inte :(
Fertilitetsresa

Anne
2013-03-13 @ 18:35:28
URL: http://www.anneutane.blogspot.com

Kära kära du!!

När du är redo för det finns många möjligheter kvar!

1. Du kan testa äta DHEA. Passar ypperligt till kvinnor med lågt AMH. Vet många som ätit det i sju mån ca och sen blivit gravid naturligt.

2. ÄD i Finland. Du får ersättning från F-kassan för kostnaden. Det är vad vi ska göra!

Hör gärna av dig till mig så berättar jag gärna mer om båda punkterna.

Stor kram!

Svar: Snälla snälla du JA jag vill jättegärna veta mer om detta - jag är i akut läge för information!! Jag nämnde DHEA för kliniken eller ja för barnmorskn och hon hade inte hört något om det. Jag vore såå tacksam om du kunde berätta mer om båda punkterna!! Hur är enklast för dig att berätta? Om du vill maila får du gärna göra det på: [email protected] - jag vore dig evigt tacksam!! Kram
Fertilitetsresa

M
2013-03-13 @ 20:04:25

Det är verkligen ingen hejd på prövningarna för din/er del... Vad ledsamt att läsa att du är så ledsen. Jag hoppas att du kan ta dig fram till fredag och våga hoppas lite på det som händer därefter. Men jag fattar att det är svårt. Många varma kramar!

Svar: Och prövningarna fortsätter... Vet inte vad vi ska göra nu, och för vissa beslut är tiden knapp och jag hinner inte landa :( Tack för kramarna
Fertilitetsresa

J
2013-03-13 @ 22:17:12

Verkligen ingen rättivsa i allt det här. Usch och fy. Håller tummarna för superägget. Kramar till er båda

Svar: Det hjälpte inte denna gången heller :(
Fertilitetsresa

Ulrica
2013-03-13 @ 23:15:11
URL: http://aggskablibarn.blogspot.se

Himmel, hamnade på din blogg via en annan blogg... jag det var ju inte himmel pga det utan vilken resa ni gjort och vilket besked det senaste....


Vi står sedan drygt 1 år tillbaka i kö för att komma intill till äggdonationsteamet.....Så det är ju lång kötid om man inte väljer privat och lägger ut pengar själv som man sedan får tillbaka en viss del av..

Kan ni inte ställa i kö till det teamet oxå? samtidigt som ni ev fortsätter med studien??


Svar: Hej Välkommen! Jag var inne på din blogg, tyvärr funkar det inte att kommentera om man inte har googlekonto eller bloggar på blogspot, så ja gkommenterar här: "Ojojoj vilka prövningar! Kan inte säga något tröstande, men är i all fall glad att jag kom in på din blogg! Kram" För min del? Ja oj det blev alldeles för många beslut att ta nu på en och samma gång, jag vet inte vad som händer... Men jag tänker... MYCKET
Fertilitetsresa

AnnaC
2013-03-14 @ 06:53:30
URL: http://bebiskarusellen.blogspot.se

Väldigt tråkigt och jag hoppas de har fel, att det gömmer sig några blåsor till.

Man kan oxå göra äggdonation utomlands, det gör ju jag. Jag har även gjort i Sverige. Säg till om du vill veta mer

Kram!

Svar: Jättegärna! Jag vill få veta allt jag kan om detta! Kan du maila lite på [email protected] vore jag såå tacksam!! Kramar
Fertilitetsresa

Josefine
2013-03-14 @ 08:56:09
URL: http://santoshastraningsblogg.blogspot.se

Men, så tråkigt! Det KAN ju vara ett guldägg... Jag håller verkligen tummarna för att det är så!

Jag kan för lite om IVF för att ge några tips, men för mig, som "bara" gjort ägglossningsstimulering (utan nerreglering och utan äggplock), var det väldigt viktigt vilken dag i menscykeln jag började spruta med Menopur. Om jag började på blödningsdag 2-3 fick jag för många ägg, på dag 6-7 lagom (d.v.s. ett). Sådant hoppas jag innerligt att dina läkare har haft full koll på.

Skickar massor av styrkekramar!

Svar: Tack för kramarna!
Fertilitetsresa

Anna
2013-03-14 @ 09:11:40
URL: http://minvantanochlangtan.blogg.se

Skickar världens största kram och håller tummarna stenhårt för dig imorgon <3

Svar: Tack för att du hoppades i alla fall
Fertilitetsresa

Jakteneftertotallycka
2013-03-14 @ 09:49:16
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.com/

Kära kära du... Jag blir så ledsen när jag läser vad som hänt er, och jag vill bara ge dig en stor tröstande kram just nu... Jag förstår att du mår väldigt dåligt nu! Jag vet hur det känns att få besked om äggdonation, och själv har jag verkligen inte hunnit smälta beskedet vi fick för 3 veckor sedan. Man blir så ledsen, panikslagen, hamnar i en slags identitetskris och får många oroliga tankar om framtiden. Jag önskar er såklart all lycka och att det kommer att gå bra för er, hur ni än väljer att göra! Du är en riktig kämpe och du är sååååå värd att till slut få ett barn i dina armar!!! Stor kram!!!!

Svar: Ja det är fruktansvärt jobbigt att ställas inför sådant osm man aldrig trodde att man skulle behöva ta ställning till :(
Fertilitetsresa

Leah / hael
2013-03-14 @ 10:46:38
URL: http://hael.blogg.se/

Awh jag börja gråta när jag läser ditt inlägg. Livet är så sjukt orättvist :( STOR BAMSE KRAM

Svar: Tack!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0