Vad kan man utläsa av detta?

Som bestämt ringde jag Reproduktionsmedicin i eftermiddags. Jag frågade aldrig vad Östradiolvärdet låg på för jag vet inga siffror kring detta värde. Det jag fick till mig var att jag nu måndag-torsdag ska öka dosen för injektionerna. Så nu blir det Gonal-F 450 enheter. På onsdag ska jag ta nytt prov och sedan ringa igen på torsdag eftermiddag (jag skulle egentligen ta provet på torsdag hos dem, men de förstod att det är lite bökigt att resa så långt för ett blodprov så jag får ta det en dag tidigare och skicka det själv istället)
 
Så mina vänner nu frågar jag er: Vad kan man utläsa om detta? Uppenbarligen har jag inte stimulerats tillräckligt. Men hur länge kan man hålla på med injektionerna?
 
Sedan är jag lite förbryllad av dosen. När jag träffade läkaren för ett par veckor sedan så sa hon att jag var ordinerad högsta dosen. Så när jag förra veckan fick att jag skulle spruta 300 enheter trodde jag att det var den högsta dosen. Uppenbarligen inte. Hur höga doser finns det? Vad har ni andra?
 
Ni som har varit med om detta tidigare, vad innebär detta? Jag har ingen erfarenhet och vet inte ...
Fru B
2013-03-04 @ 20:09:55
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se

Jag vet inte heller speciellt mycket om östradiolvärdet eller hur hög dos man får ta men jag höll nog på med mina sprutor i 20 dagar tror jag. Hoppas nu att dom växer till sig:)

Svar: Jag trodde inte man sprutade så länge, men börjar inse det nu... På tisdag har jag sprutat i 13 dagar, då ska jag ta blodprov och ultraljud, sen får vi se :) Kram
Fertilitetsresa

Hönsamaja
2013-03-04 @ 21:02:54
URL: http://honsamaja.blogspot.se

Jag har börjat med en lägre dos vid varje försök, och sen har de ökat efter hand. Läkarna var rädda att jag skulle bli överstimulerad. Nu blev jag det den första gången i alla fall.... ;) Andra gången gick det bättre. Det är säkert inte så enkelt att hitta rätt dos på alla vi så olika kvinnor!!

Så jag tycker du ska vara lugn, inget att oroa sig för. Det är vanligare än man tror... ;)

kram kram!

Svar: Tack för ditt svar! Lycka till önskar jag er också :) Kram
Fertilitetsresa

tanniz
2013-03-04 @ 21:10:55
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Tror man kan hålla på med infektionerna i 15 dagar. Min dagbok har så många rutor ;) tror inte heller att 450 är för mycket. Säkert vanligt bland de som måste stimuleeras lite hårdare. Lycka till med nästa blodprov. Håller tummarna att du får en äp-tid snart :)
Kram

Svar: På tisdag har jag sprutat i 13 dagar och då ska jag ta blodprov + ultraljud efter det hoppas jag på goda nyheter :) Kram!
Fertilitetsresa

Anne
2013-03-04 @ 23:19:32
URL: http://www.anneutane.blogspot.com

Hur många dagar har du sprutat?
Det är en hög dos men ganska vanlig ändå. Det går inte att utläsa något om man inte vet östradiolvärdet...

De gör det som i nuläget är bäst och det kan bli ett jättebra resultat!

Kram!

Svar: På tisdag har jag sprutat i 13 dagar, då ska jag till SU för blodprov och ultraljud, Sen får vi se... :)
Fertilitetsresa

Anonym
2013-03-04 @ 23:36:59

Vid min förra IVF så växte inte mina äggblåsor som de skulle. Där var några små och någon lite större. Då ökade de dosen från 187,5 till 225. Då hann de små växa ikapp. De stora blev övermogna. Det bästa är att alla växer lika mycket annars kan de där som är större ta över och tjuva allt hormon, har jag läst. Jag har sprutat i 11 och 13 dagar.

Jag tror 450 är den högsta men är inte säker. Jag ska ha 225 med Menopur denna gång. :)

Hittade lite info på fass.se:

Om du behöver utveckla fler ägg för insamling före en assisterad befruktning

Vanlig startdos av GONAL-f är 150 till 225 IE (0,24 till 0,36 ml) varje dag, från dag 2 eller 3 av behandlingscykeln.
Dosen av GONAL-f kan ökas, beroende på behandlingssvaret. Högsta dagliga dos är 450 IE (0,72 ml).
Behandlingen fortsätter tills dina ägg har uppnått önskad utveckling. Detta tar vanligtvis omkring 10 dagar, men kan ta allt från 5 till 20 dagar. Din läkare kommer att använda blodprover och/eller ultraljudsapparat för att kontrollera när detta sker.
När dina ägg är färdiga, kommer du att få en injektion av 250 mikrogram ”rekombinant hCG” (r-hCG, ett hCG som framställs på laboratorium med en speciell genmodifieringsteknik) eller 5 000 IE till 10 000 IE av hCG 24 till 48 timmar efter din sista injektion av GONAL-f. Detta gör dina ägg färdiga för insamling.

Kram!

Svar: Tack för att du tog dig tid att kommentera och länka - det var jättebra info :) Kram!
Fertilitetsresa

Libra
2013-03-04 @ 23:37:29
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Oj jag råkade bli anonym ovan. :)

Svar: Bra, nu vet jag :) Kramis
Fertilitetsresa

Önskan om ett barn
2013-03-05 @ 10:08:59
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

Härligt att höra att det går bra med kaffet :)
Hoppas också att behandlingen kommer att gå bra!! Håller alla tummar för dig!!

Svar: Tack, det är härligt med stöd! Kram
Fertilitetsresa

Mary
2013-03-05 @ 12:30:49
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Förra IVF-omgången startade jag på 175 IE på CD 5 som läkaren sa var normaldos. Efter blodprovet fick jag gå ner till 137.5. Jag tänkte då att det berodde på att jag hade producerat mååånga ägg och att det fanns risk för överstimulering. Men det blev "bara" sex ägg, varav fyra hade mognat. Blev lite besviken faktiskt.

Den här gången ska jag börja redan CD 2 med 200 IE, nu ska här massproduceras mogna ägg!

Svar: Spännande, hoppas det funakr och blir många fina ägg :) Kramis
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0