Första inköpen på G!

Idag ska jag göra första riktiga inköpen till bebisarna. Det känns faktiskt väldigt spännande!!
 
På inköpslistan står:
* spjälsängar 
* påslakan & örngott 
* täcken & kuddar
* spjälskydd
* mobiler
* bomullsfiltar
* skötbord
* ev. "babyavlyssnare"
* ev. lite babykläder, basic, typ bodys m m. 
 
Återstår att se om jag kommer hem med mer eller mindre av det som står på listan? Det ska bli kul i alla fall! Och jag känner att jag måste ta tag i detta nu för det börjar bli svårt att gå. Nu får jag sammandragningar efter att jag gått bara några meter. De gör inte ont och de slutar när jag stannar, men de är ju ändå varningstecken. 
 
Hoppas att Ni Alla har en fin söndag!
Kram
Cecilia
2014-04-13 @ 09:59:12
URL: http://bebiskarusellen.blogspot.se

Vad roligt :-) Berätta sen vad ni köpt, det är såååå spännande!

Kram

Svar: Ja jag måste ta tag i den här listan och lägga ut - jag har köpt massor den senaste tiden - och nu äntligen är det roligt!! Innan var jag så rädd att jinxa om jag handlade men nu känns det roligt att pyssla och dona :) Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

L
2014-04-13 @ 10:24:31

Hej!
Vi fick barn i juli förra året och de kläder vi hade köpt innan var alldeles för varma så de användes aldrig. Ni kommer ju också få sommarbarn så mitt tips är att köpa kläder i svala material eller kortärmade. Lycka till med inköpen! Kramar.

Svar: Vad köpte ni för typ av kläder då? Som var för varma menar jag (så kan jag undvika det)? Tack för lyckönskningar :) Kram
Fertilitetsresa

C
2014-04-13 @ 11:41:51

Alltså täcken, kuddar o påslakan behövs inte. Alla köper för att det ser gulligt ut men man ska inte använda pga risk för plötslig spädbarnsdöd. Räcker med lakan till spjälsängen och sovpåse. Jag köpte också påslakan o täcken och så men blev aldrig använt...

Svar: Vad är det som är risk med täcke det har jag aldrig hört? Vi har inte köpt någon sovpåse däremot.. jag tror ju inte att täcke behövs från början i juli/augusti, men sen när det blir kallt? beroende på hur de själva är i temp och vad de gillar/ogillar
Fertilitetsresa

C
2014-04-13 @ 11:42:57

Ps: spjälskydd rekommenderas inte heller pga plötslig spädbarnsdöd

Svar: Varför inte? Hur kan de vara farliga??
Fertilitetsresa

Elin
2014-04-13 @ 14:47:54
URL: http://somniafilios.wordpress.com

Läste c's kommentar och håller med om täcke, men har också läst mig till att kudde (rätt kudde) ska vara bra för att de inte ska få platt huvud. Sen har jag också läst att kudde är ok att använda innan de klarar av att vrida på huvudet själva.

Finns att läsa på om det :)
Vi har skaffat både täcke och kudde men täcket kommer få vänta.

Svar: Näe täcke lär inte behövas från början, men sen när det blir kallt tänker jag, och då är det ju bra att redan ha det inköpt! Men det fanns många att välja på för att få "rätt temperatur"? Hr ni köpt allt nu då?
Fertilitetsresa

Johanna
2014-04-13 @ 20:29:26

Vad ska ni ha för vagn och babyskydd? ;)
Liten tunn kudde kan de ha. De ska ligga med huvud och axlar på kudden inte bara huvudet.

Svar: Det blir nog Kronans nya syskonvagn. Babyskydd vet jag inte än. Absolut det blir en liten kudde, som de kan använda längre fram :)
Fertilitetsresa

Fiffig
2014-04-14 @ 07:47:45
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Spjälskydd har då vi! Visste inte att det kunde vara "farligt"? Kudde och täcke ligger mest som prydnad i sängen däremot. Vår tjej har bara kudde i vagnen. I sängen sover hon fortfarande i sitt babynest och där får ingen kudde plats. Och täcke vill hon inte ha. Sparkar bort det direkt!

Tunna filtar tyckte jag var väldigt bra att ha ett par stycken av. Särskilt när hon var pytteliten och höll värmen dåligt.

Mysigt att göra de första inköpen! Här har grynet just börjat växa ur sina stl 56-kläder så nu får jag äntligen ge mig ut och köpa lite fint igen!

Kram

Svar: Jag vet inte heller varför det kan vara farligt? Jag ske be dem berätta mer om det! Kudde vet jag att de inte ska ha när de är så små, men tids nog så.. :) Samma sak med täcket egentligen, det kommer inte vara säsong för det när de kommer men tids nog blir det kallt. Fantastiskt verkligen att äntligen köpa :):) Du, vilken storlek tycker du att jag ska köpa på "första kläderna" på BB (kan vara neontalen) / hem från BB? Kraam!
Fertilitetsresa

Kristina
2014-04-15 @ 07:26:14

Såg att ni du ev skulle skaffa en babyavlyssnare.. Får tipsa om en som vi köpte!
Vi köpte en walkietalkie, cobra 1. Den köpte vi på Gekås, vet inte riktigt vart du bor men den kan jag verkligen rekommendera. Den går att ställa in på babyvakt och räcker på låååångt avstånd. Vilket gör att man lätt kan ha barnet ute och vara inne eller tvärtom. Ett litet tips bara!

Svar: Åh tack för tipset! Vi hann köpa en på IKEA, vi får hoppas att den funkar nästan lika bra ;)
Fertilitetsresa

Fiffig
2014-04-15 @ 12:20:48
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Svårt med storlekar på de första kläderna! Innan blev jag nästintill idiotförklarad av folk för vi mest köpt kläder i storlek 50, (de hinner ju knappt ha de kläderna sa alla)fast det islutändan var det inte så dumt. Först NU har Grynet börjat växa ur storlek 56.

H hade storlek 44 i nästan sju veckor och då vägde hon 2,5 när hon föddes. Om det inte visar sig på ul att tvillingarna är väldigt välväxta kan det nog vara smart att köpa lite i 44. Det är inte så praktiskt för bebisar att ha tält på sig :-) Storlek 44 finns på kappahl, lindex och Åhléns för samma pris som de andra storlekarna. Nu känns det helt obegripligt att hon fått plats i de där pyttekläderna, men i början fick vi tom vika upp ärmarna!

Hamnar ni på neo brukar man kunna låna kläder om det behövs, fast det gjorde aldrig vi. Jag tyckte det var roligare att sätta på det som vi hade köpt. Och i början får de kanske inte ens ha kläder om de ligger i kuvös. Plus att de ska ligga känguru så mycket som möjligt.

Förresten! Små mössor! Det behövs. H hade mössa under hela neo-tiden och även hemma inne i början. Nu föddes hon ju i november, men de kyls ner väldigt lätt. Vi tyckte hjälmmössor med knyt var sötast och bäst!

Kram

Svar: Tack för alla tips - uppskattar dem MYCKET :) Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0