Ok! Än så länge..

Det blev till slut att vi åkte in till förlossningen. Jag ringde dem för att rådfråga, berättade om mina symptom men förklarade också att det inte var så att jag trodde att jag skulle föda snart (jag är övertygad om att värkarna kommer göra MYCKET mer ont då) men att jag funderar/är orolig över om det kanske håller på att starta? Och OM det startar om man ska försöka skjuta upp det i så fall? Koordinatorn tyckte att jag skulle komma in, sa att det var bättre att jag kom under kvällen än att det blev mitt i natten. Så vi åkte in.
 
På kvällen laddade jag ner en app för värkar och försökte klocka "känningarna" för att se om det fanns någon regelbundenhet, såhär blev det:
Framme på förlossningen blev vi väl mottagna på en gång. Det första de gjorde var att ta blodtrycket på mig, jag hade då 155/95 och fick sedan ta ett urinprov som dock inte visade på någon äggvita. Sedan kopplade de upp mig till CTG:n som visade på pigga barn :)
 
De mätte ganska länge med ctg:n (har lite dålig koll på tiden?), det här var även första gången som jag fick se värkarna och kunde då konstatetera att obehaget jag känner både är förvärkar och när barnen rör sig.
 
Sedan fick jag träffa förlossningsläkaren, vi pratade lite han sa att det kunde vara helt normala förvärkar som jag känner i detta skede i graviditeten, eller så är det på gång det är svårt att säga vid tvillinggraviditet. Han tyckte det var bra att vi kom in och föreslog att vi skulle titta och se om livmodertappen var påverkad. Det ville jag också. Först gjorde han en "gynundersökning", jag vet egentligen inte riktigt vad han tittade på då? Två instrument som fördes in så att han såg - vad han nu såg - som såg normalt ut. Sedan kände han med sina fingrar på livmodertappen och den var opåverkad men förvånansvärt mjuk. Jag vet inte riktigt vad det innebär/betyder och dumt nog frågade vi inte. Sedan gjorde han vaginalt ultraljud där han mätte livmoderhalsen som var "3,2" - någon som kan säga något om de siffrorna? Vi frågade inte om det heller men kände oss lättade över att det var bra och opåverkat såhär långt. Maken frågade om läkaren trodde att det kommer starta inom en vecka, eller om man på något vis kunde tyda/gissa på vad som kommer framöver? Nej, svarade läkaren det är bara ett mått på hur det ser ut NU, det kan ändra sig imorgon.
 
Så ja, lugna för stunden... Läkaren påminde oss om att höra av oss tidigt till förlossningen om jag känner något. Nu när jag gått in i vecka 34 (35) så kommer de inte stoppa förlossningen och det är bra om de får tid på sig inför förlossningen eftersom det är dubbelt så många personal vid en tvillingförlossning.
 
Idag har jag tagit det superlugnt och känner inte av några samandragningar alls :)
 
Tack för er stöd!!
Kram
JZ79
2014-06-25 @ 14:27:45
URL: http://jz79.wordpress.com/

Hej vännen, va bra att ni åkte in och skönt att bebisarna mår bra och inte är på G ut riktigt än. Tänkt på dig och undrat hur det gått å blev så glad när du uppdaterat bloggen :)
Har ni fixat det ni behöver hemma nu inför bebisarnas ankomst?
Kram

Svar: Ja nu tror jag att vi har i stort sett allt som vi behöver den första tiden iaf :) Jag har tänkt på DIG och hur det har gått för ER??!! Kramar tillbaka :)
Fertilitetsresa

Camilla
2014-06-25 @ 15:42:24
URL: http://omlivetefter.blogspot.se

Normal tapp är 3-4 cm lång. När den är mogen (vilket den kan vara ett par veckor innan förlossning) så är den mjuk som en slapp underläpp, annars hård som en nästipp.
Så bra att tappen var fortfarande lång, men som du skriver så kan ju vad som helst kända och närsomhelst. Bra att det är lugnare idag.

Svar: Ja det känns riktigt konstigt att inse att det faktiskt kan hända snart... Tack för din kommentar :) Kram
Fertilitetsresa

Eleonor Magnusson
2014-06-25 @ 17:36:31
URL: http://www.eleonormagnusson.com

3,2 är livmodertappens längd = full längd = bra. Dock kan tappen bli utplånad på bara några timmar, så man ska vara medveten om det. Att den är mjuk tyder nog på att den är lite påverkad.

Skönt iaf att ni åkte in och kollade - och åk in igen om ni har de minsta funderingar.

Allt kommer att gå bra! :)

Svar: Tack för din fina kommentar :)
Fertilitetsresa

C
2014-06-25 @ 19:56:08
URL: http://spyor.blogg.se

Vad bra att de kollade upp allt ordentligt. :) kanske inte så långt kvar innan ni får träffa de små liven <3

Svar: Ja vem vet? Nervigt!! :)
Fertilitetsresa

ZtorZillen
2014-06-26 @ 21:26:57
URL: http://www.ztorzillen.blogg.se

Wow! Snart är det dags...tänk vad tiden går snabbt, tycker det var igår du skrev att du nyss blivit gravid ;) Önskar er all lycka..och håller tummarna att allt går smidigt och väl för er!

Svar: Taaack :)
Fertilitetsresa

christina
2014-06-26 @ 21:36:58

bra att du kollar. Jag hade mjuk och påverkad tapp från v 25 men födde först i v 40+0. det där är så knepigt, det kan liksom vara åt vilket håll som helst men du känner när det är på riktigt. jag hade regelbunda förvärkar var 3:e -var 5:e minut hela sista månaden i sjok om 10-24 h åt gången men första "riktiga" värken kändes helt annorlunda om ej ont och då visste jag att direkt att det var dags. lycka till!

Svar: Nej men fy vad jobbigt! Du måste ha varit ett nervvrak?? Var det din första graviditet? Det är just det jag är orolig över med, hur ska jag veta när det faktiskt drar igång?? Tack för lyckönskning :)
Fertilitetsresa

alexandra
2014-06-26 @ 23:08:00
URL: http://mlbloggen.blogg.se

snart är det dax :)

Svar: Might be? :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0