Släktforskning genom DNA...

Som föräldraledig har jag börjat en ny vana, och det är att titta/lyssna på TV4:s Nyhetsmorgon.  Mycket trevligt och väldigt många och varierande inslag. Härom morgonen hamnade jag mitt i en intervju med en släktforskare som berättade hur man numera genom DNA kan finna sina släktingar tiotusentals år bakåt i tiden. Genom att enkelt "topsa sig", beställa ett dna-hemtest och köra en tops i svalget och lägga i ett provrör och skicka till labbet - kan man via sitt dna finna sina släktingar.
 
Ja, jo, jag förstår genombrottet och enkelheten. Men säg mig, låter det inte lite vääääl enkelt?? I alla tider har det väl funnits människor som "tagit sig an" barn som blivit föräldralösa t.ex.? Och alla "bastarder", och "oäktingar utanför äktenskapet" hur funkar det med DNA-profiler/synkningar där? Och ja, så tänker jag på mina barn då. Helt galet "fel" dna vid släktforskning... Var är släktträdet liksom? Hur dej växer en gren UTANFÖR släktträdet?!?! 😱😱😱
 
Det här är faktiskt en av anledningarna till att jag tycker att det är viktigt att man berättar för sina ÄD-barn hur de kommit till. Genom ett tämligen lätt sätt (topsa sig t.ex.) kan de bli varse om att de är en familjehemlighet. Tänk er själva om de får i uppdrag att göra det via skola på en NO-lektion eller liknande? Tänk vilken fasansfull upptäckt för barnen (om de inget vet)?!
 
Fast det är klart, jag kanske se allting för ensidigt? Kan det finnas positiva aspekter med att inte berätta för ÄD-barnen hur de blivit till (även om det inte är ett alternativ för vår familj)? Hur tänker ni som blivit föräldrar i länder där det inte är öppen donation? Kommer ni berätta? Om inte, hur tänker ni? Jag värderar inte och jag är inte ute efter något annat än att det vore intressant att veta hur andra tänker. Varje familj gör sina val ❤️
Sindyrella
2015-08-21 @ 08:07:34

Hej! =)

Så spännande det låter, men jag håller med om att det låter lite "lätt". Inte finns väl alla människors DNA sparat sedan så långt tillbaka? Och för släktforskningssyfte? Eller jag kan ju ha helt fel, men det känns lite märkligt. Sen fungerar det säkert om bara DNA skulle finnas från alla släktingar.

Vecka 30 nu, tickar sakta men säkert framåt. Ibland känns det som magen blir mindre, men det är nog för att jag vänjer mig vid en stor mage =)
Kramar

Svar: Ja jag missade lite av reportaget då jag hamnade mitt i så jag vet inte riktigt... Men det drog igång många tankar för mig... I slutet när magen "sjunker" blir den mindre på utsidan så att säga, kanske det som hänt? Åh vad roligt nu börjar det närma sig - jag är såå glad för din skull <3 <3
Fertilitetsresa

JZ79
2015-08-22 @ 11:59:11
URL: http://jz79.wordpress.com/

Vi kommer självklart berätta för Pyret om donationen. Det vore en mardröm om Pyret får veta på nått vis och vi aldrig sagt något. Jag har en kollega som fick veta av en slump att hon var adopterad, vid 57-års ålder!! Det blev en enorm chock och kris för henne. Önskar ingen det hemska hon gick igenom då..och fortfarande går igenom några år efter hon upptäckte det.

Svar: Ja jag har också personer i min närhet som har fått reda på att de är adopterade sent i livet. En vid boupptäckningen av sina föräldrar... Trauma :(
Fertilitetsresa

Tacksam
2015-08-29 @ 17:29:35

För oss har det aldrig varit ett alternativ att inte berätta. Det har vi redan börjat med trots att lillan är ett år bara. Vi fick så bra hjälp med alla dessa frågor vid äggdonationen i Åbo av psykologen så det känns naturligt. Hoppas bara att det blir bra bra för lillan också.

Svar: Ja eller hur? <3 Jag hoppas att våra barn känner sig extra älskade (och jag hoppas att det inte är naiva önsketankar) - att de inser att TRE personer ville att de skulle finnas till. De är så speciella så högt önskade och älskade <3 <3 <3
Fertilitetsresa

Anonym
2016-02-19 @ 12:23:20

Vi väntar vårt första barn med hjälp av ÄD nu i juli.
Vi kommer inte berätta för bebisen att hen har tillkommit via ÄD som vi känner i dagsläget.
Dock får jag såklart panik när jag tänker att hen kan få reda på det vid ett annat tillfälle.
Man kanske ändrar sig men just nu är jag inte redo att säga det. Vi har inte berättat för någon att vi har gjort ÄD.
Lycka till med ert syskonförsök! =)

Svar: HejOkej, då tänker ni tvärtemot vad vi gör. Vore intressant att höra mer hur ni tänker? Varför tänker ni inte berätta?

Läser också att ni inte har berättat för någon att ni har gjort ÄD? Alla gör självklart såsom passar dem bäst. Men jag hade gått under om jag inte hade haft några få som jag berättat för. Men för er kanske det räckte att ha varandras stöd? ♥

Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0