Äggdonation

Äggdonation, ett stort ord som rymmer så mycket. Ett ord jag aldrig trodde att jag skulle behöva ta i min mun, ett begrepp jag aldrig trodde att jag skulle behöva informera mig om, en behandling jag aldrig överhuvudtaget trodde att jag skulle ställas inför. Det har jag gjort nu.
 
Hur långt är vi beredda att gå i vår längtan till ett barn?
 
Allt i denna (fertilitets-) resa gör att man funderar kring existensiella frågor. Och det är jobbigt, allt ställs på sin spets. Man tvingas tänka på saker man inte vill och man ställs inför beslut man inte vill ta. Dessutom har jag allt för lite kunskap om allt det här!
 
Vill du veta mer hittade jag  information om äggdonation via SLL...
 
 
Någonstans i början av vår ofrivilliga barnlöshet började jag fundera på olika alternativ om vi inte kunde bli gravida på naturligt sätt. Jag tänkte på ivf och adoption, ja sen tänkte jag inte så mycket mer? Efter vi varit inne i vårdkarusellen ett tag och jag började läsa andra bloggar blev jag oerhört rädd när jag kom in på en blogg som handlade om hur personen kämpade för att bli gravid genom äggdonation, om par som åkte till klinik i Finland - allt för att de så gärna vill få barn. Jag blev rädd att läsa detta och blundade och önskade att jag aldrig skulle komma dithän, att jag aldrig skulle behöva ta beslut kring äggdonation. Längre in i karusellen försökte jag prata med min man om detta, men det ville han inte, han ville koncentrera sig på där vi var och inte tänka i sådana banor än.
 
Förra tidagen då jag gjorde ultraljud som visade på bara en äggblåsa fick jag prata med läkaren, då kom det fram att de nog inte skulle erbjuda mig några fler ivf då "metoden bygger på att man får fram minst 3-4ägg". Jag fick då också veta att om vi vill skriva upp oss på äggdonationskön (som är på 1,5-2 år) måste jag göra det nu innan jag fyller 38 om några månader. Vi hinner inte göra fler behandlingar innan jag blir 38. När man står i kön får man heller inte göra några behandlingar. Skruvstäd!
 
Vad kan vi då göra? Vi kan göra behandlingar privat som vi betalar för själva. Men det är inte så lätt de flesta privata IVF-kliniker utför inga ivf om kvinnan har ett amh-värde under 1,0 (jag har 0,2). Adoption är inget alternativ för oss då min man är för gammal, eller ja det verkar så i alla fall, vi ska kolla upp den saken en gång till för att vara riktigt säkra. Vi kan vänta två år och hoppas på en äggdonation inom den svenska vården. Vi kan söka oss utomlands för äggdonation (eller ivf?). Det finns olika "försöksmediciner" som man kan ta till, försöka få, köpa på egen hand.
 
Ja det finns fler alternativ. Men frågorna med dem är otroligt många. Kostnaderna kan också bli enorma! Ja jag säger inget om det, kan vi få ett barn är jag beredd att göra vad som helst! Men tänk om vi gör "vad-som-helst" men det blir inget barn ändå?
 
Vad är ett liv utan barn? Jag vill inte veta.
 
Antara
2013-03-19 @ 22:10:31
URL: http://utanegetbarn.blogspot.com

Jag förstår vad du menar med att man i den här världen behöver ställa sug frågor man aldrig kunde drömma om förr! Jag känner även igen det där som du skrev om din man. Jag har försökt ta upp adoption många ggr men min man stöter bara bort frågan med svaret att vår IVF kommer att gå galant och vi kommer inte behöva adoptera. Men han vet ju faktiskt inte hur det kommer gå... Och vad händer om inget av våra IVF försök fungerar? För att för två år sen sa han att vi aldrig skulle behöva göra en IVF...

Lycka till med allt!

Svar: Såhär i efterhand kan jag ge ett råd: VÅGA läs om hur anda gör och har det! Jag vågade inte läsa om tex äggdonation för att det skrämde mig. Att läas OM (inte PÅ) om andra alternativ gör att man bearbetar det lite innan, då slipper man stå helt ensam i total okunskap om det man nyss gjort inte fungerar Lättare sagt än gjort men... Sen ska du såklart våga TRO också! Och kåta dig hoppas och vara bara här och nu :) Men ja något mittemellan om du förstår vad jag menar. Lycka till!! Kram
Fertilitetsresa

Fru B
2013-03-19 @ 23:40:31
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se

På ett eller annat sätt kommer ni att få det efterlängtade:) det känns verkligen så! Ni får fundera på vad som känns rätt för er, ingen annan kan säga vad som är rätt eller fel. Många kramar till er:)

Svar: Hmm hoppas du har rätt, för så känner inte jag...
Fertilitetsresa

JZ79
2013-03-19 @ 23:54:21

Läste ett svar du skrivit till nån att du skulle träffa en psykolog imorgon. Bra att de erbjuder å skönt för dig/er att gå dit och prata om allt. Tänker mycket på dig å jag tror och hoppas att ni kommer få ert barn på något vis.
Kramar <3

Svar: Tack för att du tänker på oss! Och jag tänker på DIG och undrar hur gott det är att äta riktig mat?!! :p Kram
Fertilitetsresa

onskan
2013-03-20 @ 11:04:31
URL: http://onskanomattbligravid.blogg.se

HEJ!
Jag har bestämt att jag struntar i detta med protein en stund till :D så får se vad som händer.. Ni kommer säkert komma fram till ett jättebra beslut om hur ni ska gå vidare eller inte bara detta får sjunka lite och att ni får prata med olika kliniker och så. men GE INTE UPP!!! KRAM

Svar: Tack. Kram :)
Fertilitetsresa

plockigt
2013-03-20 @ 20:03:30
URL: http://plockigt.wordpress.com

Förstår och känner igen mig i dina tankar.
Det är så fruktansvärt jobbigt när ens drömbild/målbild inte stämmer överens med verkligheten... Kan verkligen rekommendera att prata med psykologen så du (eller självklart även ni båda) får bolla alla tankar kring detta.

//Många kramar från en som är i samma sits <3

Svar: Jaa jag önskar så att vi inte var i denna sists. Men nu är vi det och då gäller det att göra det bästa vi kan! Och hoppas på mycket tur ;) Kramar
Fertilitetsresa

Mary
2013-03-21 @ 13:04:05
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Under vår väg i våra försök att få barn har jag ibland fått frågor liknande dessa du ställer dig själv nu, "vad ska ni göra om inte detta fungerar? ska ni adoptera då?" och jag har nästan blivit förbannad. Herregud vi lever ju på hoppet att nästa försök är lösningen, inte kan vi då gå och ta ställning till adoption.

Med det sagt så tycker jag att det är bra att du inte grottat ned dig för mycket i detta med äggdonation nu förrän det faktiskt är skarpt läge.

Du kanske inte håller med och med risk för att såra, men vi människor tar ju faktiskt inte till oss information förrän vi är redo, och nu är du redo. Kanske.

Svar: Vad klok du är :) Min psykolog sa ungefär samma sak: själen kan bara ställa in sig på ensak, och vi hoppas ju att det vi gör just nu ska fungera - själen kan inte tänka framåt på det viset. Jg har en splittrad själ... Men jag måste tro på framtidne och på lyckan. Kramar till DIg
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0