Tankar (och svar) om Äggdonation

Jag fick nyligen ett mail från en tjej som kämpar i sin ofrivilliga barnlöshet och som har börjat fundera lite kring äggdonation. Jag hinner tyvärr inte kolla mailen så ofta längre, men jag har TVÅ bra orsaker till detta!! ;) ! Så det kan ta lite tid innan jag svara, men kan jag hjälpa i olika frågor så gör jag gärna det!!

Tjejen mailade om frågor kring äggdonation i stort, men jag uppfattade att det främst handlade om hur processen till äggdonation kan gå, hur det var för mig. Här ser ni delar av mitt svar till henne:
 
Jaa du att vara ofrivilligt barnlös och kämpa med behandlingar är ett rent helvete!! Vad har läkarna sagt efter era ivf-behandlingar? Jag ville också prova prasteron men fick inte av SU eller Carlanderska och Falun ville inte ens ta emot mig som patient :( Utan att veta allt om dig så tycker jag att du gör det rätta och testar Prasteron som du har blivit erbjuden iaf, så vet du om det funkar eller inte. För om det INTE gör det kan du släppa det.
 
Vägen till äggdonation är slingrig och var för mig väldigt smärtsam (känns konstigt att skriva och säga det idag för idag känns det som det bästa, mest kärleksfulla beslutet jag tagit i mitt liv? <3 <3). Och jag tror att det är viktigt att det ÄR det? Det är en process och den processen ser och känns olika för oss alla. Men man går inte från att ha försökt bli gravid hemma i sängkammaren direkt till ÄD i Finland precis. Man måste gå den slingra vägen för att VILJA göra ÄD i Finland.
 
I början på min resa sökte jag massor av information om ofrivillig barnlöshet, jag läste bl.a. många bloggar och om jag kom in på en blogg om ÄD klickade jag ner den direkt. Jag orkade, klarade inte, att läsa om det (mitt undermedvetna som visste att jag inte var redo?). Jag var inställd på att ivf var vår väg till att bli föräldrar så det var verkligen en käftsmäll när vi hårt och klart fick beskedet att det inte var det. Att ingen klinik i Sverige ens skulle låta oss försöka med fler ivf:er. Tack och lov, såhär i efterhand, gav alla samma klara besked: ert bästa alternativ är äggdonation.
 
Det är, precis som du skriver, en fråga om acceptans, att förlika sig med tanken. När du gör det rätas vägen upp, om än den känns som en smal liten stig. Det som hjälpte mig att våga ta steget var framförallt tre saker:
  1. Psykologen som förklarade att det blir mina biologiska barn - läs om den här
  2. Liknelsen om sockerkakan - läs om den här
  3. Dustpuppys liknelse: "Du står framför den vackraste sjö du kan tänka dig. Det vore så skönt att bada, men du vet inte om vattnet är kallt eller varmt. Enda sättet att komma i vattnet är att hoppa i och det är lite otäckt. Du skulle vilja gå i lite långsamt men det går inte. Äggdonation är ungefär samma sak, det kommer ett ögonblick då man måste ta ett steg framåt utan kontroll, och bara lita på någon annan. Du står där nu.  Tänk inte, blunda och hoppa, jag lovar att vattnet är jätteskönt" som hon skrev som kommentar till inlägget du kan läsa om här

 

Jag tänkte att jag börjar med detta som svar till dg i vår första mailväxling. Hur tänker DU? Vad kan jag hjälpa dig med?

Läs på om lite olika kliniker. Vi vände oss främst till Finland för att de har samma lagstiftning som Sverige.

 

Ge inte upp! Och jag finns här!!

Våga tro <3

 

Kramar och gott nytt År!!!

Ps. Jag kommer lägga ut delar av mitt SVAR i bloggen då det kan hjälpa andra. Men inte din fråga, ditt namn eller något annat som har med dig att göra :)

Anna-Mia
2015-01-13 @ 21:23:19

Hej!
Först o främst vill jag tacka dig för att du delar med dig av ert liv!
Jag har idag fått reda på att jag har samma låga värde som du,0.2 och att de kan tänka sig att ge oss ett försök med IVF men att chanserna är mycket små. Jag o min man träffades sent i livet o jag fyller 39 år i år så tiden rinner iväg och jag är mer o mer inne på äggdonation. Jag undrar var i Finland ni gjort er ÄD o hur det gick till när ni tog kontakt med dom osv? Jag skulle bli jätteglad o tacksam om du har tid att svara mig! Kram

Svar: Hej! Tack för din fina kommentar <3 Jag och min man träffades också sent i livet och jag fyller 40 tillsommaren. Vi gjorde ÄD på Fertinova i Helsingfors. Jag mailade dem med mina frågor helt enkelt. Skrev på svenska och fick svar ganska snabbt efter :) Vill du veta mer bara fråga på!! Kram och lycka till :)
Fertilitetsresa

Eva
2015-06-09 @ 12:48:29

Hej! Har precis hittat din blogg.... Fick veta för några dagar sedan att jag har dålig äggreserv (0,2) och endast en äggstock som fortfarande är aktiv. Har nyss fyllt 40 år och har förstås alltid vetat att fertiliteten minskar kraftigt vid 40 men för mig blev det ändå en chock.... Har haft två missfall varav det senaste nu i vintras. Vi har nu gjort en fertilitetsutredning där läkaren sa att det fortfarande finns hopp för oss att bli gravida med mina egna ägg (detta tack vare att vi faktiskt lyckats bli gravida..... även om det varje gång slutat med missfall). Tankarna kring äggdonation har, nu efter läkarbesöket kommit upp och jag känner mig både enormt ledsen över att troligtvis aldrig få ett eget barn som ser ut som jag, samtidigt som jag vissa dagar känner mer hopp för möjligheten att få vara gravid och få ett biologiskt barn finns fortfarande för mig. Jag har varit inne på Fertinovas hemsida och läst om deras verksamhet. Var det där du gjorde äggdonation? Har du erfarenhet av både Fertinova i Åbo och Helsingfors? Jag vet inte vilken av de jag ska kontakta, känns viktigt att man kan kommunicera kring detta på svenska tycker jag. Inte knackig engelska :-) Skulle även vilja komma i kontakt med andra som precis som jag och min man troligtvis kommer att starta denna resa med äggdonation nu i år. Skulle kännas skönt att utbyta tankar och känslor kring äggdonation tillsammans och göra resan tillsammans...Kram

Svar: Hej Eva (om du skriver in din mailadress när du kommenterar så får du mitt svar direkt på din blogg, utan att någon annan ser din mailadress) jag svarar gärna på dina frågor! Kommentera igen om du är intresserad! Klicka även på min kategori "Frågor och svar" högst upp på bloggen, där finns säkert många av dina frågor och SVAR på dem!! Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0